Fre 14 jun / År 42 / Nr 1 2024

Färjestad BK skapar upplevelser

En av Sveriges mest framgångsrika ishockeyklubbar bygger gärna vidare med svenska talanger. Om de är av värmländskt ursprung så är det ännu bättre. Att fostra lokala talanger är bra för Färjestad BK ekonomiskt samtidigt som det stärker varumärket. Det är klubbens vd Stefan Larsson väl medveten om.

Stefan Larsson beskriver Färjestads BK som en stark drivkraft för Värmlands utveckling.
– Många lokala och regionala företag har en koppling till sporten och det råder en påtaglig solidaritet i regionen, menar han. Intresset för ishockey och inte minst för hemmalaget finns med som en röd tråd i många företagskulturer. Publiken förväntar sig att få se lokala talanger och vi svarar med att fortsatt satsa på och utveckla våra juniorer.
Under den pågående säsongen har en hel rad unga talanger fått chansen i A-laget vilket Stefan är mycket stolt över.

Skapar upplevelser
Hemmaplan är Löfbergs Arena på Färjestad i Karlstad, med Klarälven till väster och Färjestads travbana på andra sidan vägen österut. Arenan är uppförd med Löfbergs som huvudsponsor och har plats för 8500 åskådare. Beläggningsgraden är hög under hela säsongen vilket naturligtvis bidrar till en fortsatt god utveckling för Färjestad BK.
– Ishockey är ett evenemang som bjuder på en spännande upplevelse. Många som ännu inte upptäckt sporten kommer att bli förvånade över hur medryckande det är att få uppleva en hemmamatch i vår arena. Att få uppleva det hela live går aldrig att ersätta med något annat, men det gynnar oss att man följer sitt lag över tv-sända media eftersom ökad exponering genererar fler arenabesökare, förklarar Stefan Larsson.

Sportens möjligheter
Stefan har näsa för affärer med ett förflutet från flygbranschen. Han har bland annat senast varit ansvarig för SAS nordamerikanska verksamhet.
– Flygbranschen har mycket gemensamt med idrotten – båda strävar efter att bli lite vassare och ständigt uppnå lite bättre resultat. Flyget har gått igenom en omställning under många år och nu har sporten börjat gå samma väg. Idrottsevenemang är färskvara – en match är en upplevelse som inte kan spelas om efter att den är slut. Därför gäller det att ge allt under själva matchen för att skapa en så positiv upplevelse som möjligt.
Färjestad BK äger och driver både Löfbergs Arena samt träningsarenan i Karlstad. Klubben har också ett eget eventbolag, Great Events of Karlstad, som fyller både arenan och Karlstad som stad med andra typer av evenemang mellan matcherna. Karlstadbor och mer långväga besökare har bland annat fått uppleva konserter med artister som t.ex. David Guetta samt flertalet mässor i Karlstad och på Löfbergs Arena.

Ständig utveckling
Färjestad BK har många framgångar bakom sig. Eventbolaget går bra och arenan är en av landets bästa. Men bra kan alltid bli bättre – en inställning som Stefan Larsson vill utveckla genom hela klubben samt alla verksamheter kring den.
– Mat och dryck är en central del av upplevelsen och därför undersöker vi möjligheter för att utveckla fler koncept kring det, förklarar han vidare. Att anpassa hela arenan efter framtida behov är avgörande för hur framgångsrika Färjestad BK kommer att vara, vi måste ständigt förnya oss och bli lite bättre än vad vi var igår.