Filmproducenterna Mikael Berglund och Johan Cederholm lägger mycket energi på att fånga rätt ögonblick. Allt handlar om god planering och strategi. Med sina kameror kan de skickligt fånga visuella uttryck som ofta förmedlar mycket mer än vad flera sidors rapporter kan återge. När det handlar om att nå ut till en stor målgrupp på ett snabbt och effektivt sätt är en välgjord reklamfilm näst intill oslagbar.
En av de största fördelarna med visuella medier är att de kräver en relativt liten insats av mottagaren. Det har grundarna och tillika ägarna av filmproduktionsbolaget Cinematik i Karlshamn gjort till en mission att vidareutveckla i sin strävan efter att skapa och förmedla unika budskap tillsammans med sina kunder.
Från idé till färdig film
En riktigt välgjord reklamfilm dröjer sig ofta kvar i minnet. Många reklamsnuttar blir också väldigt populära och personligheterna i dem omtyckta figurer som man associerar med något speciellt under en lång tid framöver. Därför söker Cinematik göra unika inslag som man kommer ihåg.
Företaget har redan producerat reklamfilmer för stora industriföretag som exempelvis Euro-Lans och Evomatic. Dessutom för elbolag och andra offentliga verksamheter som vill bygga starka varumärken. Kunderna värdesätter Cinematiks professionella förhållningssätt där man fokuserar på att verkligen förmedla rätt budskap snarare än att enbart fokusera på tekniska finesser.
– Vi är ofta med från idé till färdig film. Vi kan tillsammans med kunden skräddarsy ett budskap som förmedlar precis det som kundens varumärke står för. Därefter gäller det att fånga rätt ögonblick med kameran, berättar Johan Cederholm, som grundat Cinematik tillsammans med Mikael Berglund för snart sju år sedan.
För en kund som Evomatic, där Cinematik visualiserar komplicerade robotlösningar, är film kanske det bästa sättet att förmedla rätt budskap på.
Värdesätter traditionell film
Cinematik producerar reklamfilmer både för webb och TV med framtidssäkrad 4K-upplösning. Företaget har idag kunder över hela Sverige. När det gäller medieproduktion finns det inga avstånd som är för långa, enligt Johan Cederholm. Det handlar snarare om att ha tillgång till rätt utrustning, ett brett kontaktnät och kompetens för att driva utvecklingen framåt.
– Jag och Mikael driver företaget i egen regi. Jag har antagit rollen som regissör och Mikael är filmfotograf. Utöver det har vi ett stort gemensamt kontaktnät som bland annat omfattar skådespelare, ljudtekniker och musiker. Därför kan vi också ta oss an de flesta typer av projekt, förklarar Johan vidare.
Utrustningen som Cinematik använder är bland marknadens senaste och är i samma klass som den teknik man använder för att spela in långfilmer.
– Vi tror starkt på den traditionella filmen och utvecklingen för oss omfattar i första hand att producera med riktigt hög kvalitet. Vi ser också värdet av att komma igång med en produktion snabbt, något som kunderna också uppskattar – inte minst när vi samarbetar med reklambyråer.
Framöver kommer Johan och Mikael att satsa mycket på att knyta fler uppdrag inom den tillverkande industrin. Hela Sverige står öppet som marknad för det innovativa filmbolaget från Karlshamn.