Fre 19 apr / År 42 / Nr 1 2024

Hertz kommer närmare kunderna med digitala lösningar

Tidigare i år lanserade Hertz obemannade hyrbilskiosker vid några av sina kontor. Efter stor framgång spreds konceptet över hela Sverige, och i juni öppnade även landets första digitala uthyrningskontor på Sveavägen i Stockholm. Med de senaste investeringarna markerar Hertz en stark framtidstro där tillgänglighet, mobilitet och hållbarhet är nyckelorden.

Enligt Niklas Siljeblad, vd på Hertz Biluthyrning i Sverige, är utvecklingen ett naturligt steg som går att jämföra med automatincheckningar vid flygplatser eller obemannade bensinstationer. Båda är nu väl inarbetade system som uppskattas av resenärer världen över.

Allt handlar om ökad flexibilitet
Samma upplevelse som förknippas med flygplatsernas effektiva automatiska incheckningar vill Hertz skapa i samband med biluthyrning. Det ska upplevas som både enkelt och kostnadseffektivt.
– En modern biluthyrning ska kunna erbjuda en tillgänglighet som passar kundernas önskemål, förklarar Niklas. Med det digitala uthyrningskontoret erbjuder vi en ökad flexibilitet för våra kunder, som kan boka, hämta och lämna sin hyrbil när det passar dem. Kontoret är Sveriges första i sitt slag, och här ligger vi långt framme även när vi jämför med andra länder.
De obemannade hyrbilskioskerna är också ett sätt att förenkla processen och öka tillgängligheten för kunderna. Via den helautomatiserade kiosken kan kunden direkt boka, betala och hämta ut nyckeln till sin hyrbil. Konceptet finns i många andra länder men det är än så länge bara i Norden som nyckeln lämnas ut via den obemannade kiosken.

Möjlighet att dela hyrbil
Hertz driver flera utvecklingsfrågor inom branschen. En av de viktigaste är starkt kopplad till miljömässig hållbarhet där man med effektivare biluthyrning strävar efter att minska miljöbelastningen. Ett exempel är möjlighet att dela hyrbil efter samma princip som en vanlig bilpool.
– Bilen har blivit en symbol för ökade utsläpp. Vi strävar efter att förbättra bilens rykte och det kan vi göra med våra nytänkande lösningar. Förutom att tekniken blir bättre och bilarna mer bränslesnåla så tittar vi även på nya lösningar kring mobilitet för nyttjande av befintliga resurser och samt vårt beteende i trafiken, berättar Niklas Siljeblad.

En strategi som alla vinner på
Precis som de automatiserade tjänsterna möjliggör delade resurser ökad flexibilitet. Det skapar utrymme för kunderna att använda tjänsten som de vill och efter egna behov.
– Våra investeringar är ett första steg in i framtiden. Vi planerar för mycket mer framöver för att göra hyrbilsupplevelsen ännu bättre. Vi strävar efter att leverera något mer utöver det kunden förväntade sig, och därmed ska Hertz vara det första man tänker på när man ska hyra bil.
Framtidssatsningar för ännu bättre mobilitet med minskad miljöpåverkan är nu under utveckling. Som avslutning poängterar Niklas Siljeblad att ambitionen att dela kostnader och resurser är en framtidsstrategi som alla vinner på.