Ons 1 dec / År 39 / Nr 4 2021

Hotell med världsarvets bästa läge

Karlskrona står inför förändringar som kommer att föra staden ännu närmare en framtid som ett av södra Sveriges mest attraktiva besöksmål. Världsarvet står öppet för allmänheten och staden upplevs som mer tillgänglig. På Clarion Collection Hotel Carlskrona ser driftschefen Cornelia Fagberg med personal fram emot att få hälsa såväl gamla som nya gäster välkomna.

Clarion Collection Hotel Carlskrona kan med rätta beskrivas som en pärla mitt i världsarvet. Med stadens och tillika världsarvets alla sevärdheter inom bekvämt räckhåll stoltserar hotellet alldeles intill havet, samtidigt bara ett stenkast från både centralstationen och Karlskronas mest uppskattade shoppingstråk. Det är således med stadens bästa läge som utgångspunkt som ägarkoncernen Winn Hotel Group vidareutvecklar ett av Blekinges mest familjära och hemtrevliga hotell. Och det görs i enlighet med gruppens specifikt kännetecknande koncept med äkta hotellkänsla i fokus.

Framgång med engagemang
Winn Hotel Group är ett multibrandföretag som i första hand står för att skapa upplevelser. Gruppens vd Anders Junger betonar ofta värdet av att bygga en hotellkänsla, snarare än en hotellkedja. I det ingår personalen som den viktigaste tillgången. Att medarbetarna känner sig uppmärksammade är något som haft hög prioritet allt sedan Winn Hotel Group etablerades i början av 1990-talet.
– Det känns meningsfullt att vara en del av en företagsgrupp som verkligen står för sociala och etiska värden. Det finns många exempel på hur Winn Hotel Group engagerar sig i sociala frågor, både på nära håll genom att uppmärksamma sin personal och internationellt genom olika sociala projekt, säger Cornelia Fagberg, som även passar på att tillägga att Clarion Collection Hotel Carlskrona ständigt ligger etta på TripAdvisor, vilket är det bästa betyget man kan få av gästerna.
– Våra ägare är måna om att bevara det som är unikt med varje hotell inom gruppen, fortsätter hon. Eftersom det är flera varumärken inom samma företagsgrupp få vi unika möjligheter att byta erfarenheter och idéer med andra hotell. Det som är mest spännande är att många av de andra anläggningarna är väldigt olika om man jämför med det vi har här i Karlskrona. Vi kan då bidra med att utveckla varandra på ett sätt som inte hade varit möjligt om det bara hade funnits ett varumärke.

På väg mot mer flärd
Små, unika konferenser och mindre tillställningar trivs bra på Clarion Collection Hotel Carlskrona. Den familjära stämningen är med stor sannolikhet en stark dragkraft, liksom en kännetecknande personlighet med service och varmt mottagande.
– Vi är numera en del av Clarions varumärke, men vi kommer att behålla en viss prägel som vi haft under Clarion Collection. Vi kommer bland annat att fortsätta bjuda våra gäster på kvällsmat, men i enlighet med visionerna för ett renodlat Clarionhotell ska vi samtidigt satsa mer på flärd, berättar Cornelia Fagberg entusiastiskt.
En mer omfattande renovering har påbörjats för att ge en känsla av lyx och storstad. Att kunna blanda det moderna och det traditionella anser Cornelia vara en konst som Clarion är erkänt bra på. Hotellet är uppbyggt i ett gammalt hamnmagasin från 1800-talet, och det ger en unik stil och känsla som ska matchas med den moderna gästens krav. Apropå ägargruppens strävan efter att skapa unika upplevelser – Clarion Collection Hotel Carlskrona står sig mycket bra.