Skellefteå kommer att få ett antal nya landmärken under de närmaste åren i form av kulturhus och premiumhotell bland annat. Ett par välkända namn i den svenska hotellbranschen dyker upp i samband med utvecklingen, Hilding Holmqvist och Kristoffer Lundström. De fortsätter sitt långvariga samarbete då Lundström ska driva det nya hotellet som Holmqvist nu bygger.
Hotellkungen och entreprenören Hilding Holmqvist såg en stor potential i Kristoffer Lundström redan för flera år sedan. Ett av Holmqvists hotell var till salu och Lundström blev då tillfrågad om han skulle kunna tänka sig att ta över Hotell Laponia i Arvidsjaur. Kristoffer såg i sin tur en stor utvecklingspotential i ett av Lapplands största hotell och tog sig an utmaningen med entusiasm och energi.
– Det visade sig bli en riktigt bra investering, Hotell Laponia har utvecklats och kundgruppen har breddats under de senaste åren. Omsättningen har flerdubblats och det finns alla möjligheter att skapa ytterligare tillväxt. När Hilding frågade mig om jag ville ta över två hotell i Skellefteå också såg jag en fantastisk möjlighet i att få vara med och bygga upp något som gagnar staden som besöksmål, precis som i Arvidsjaur, säger Kristoffer Lundström.
Nytt hotell stärker Skellefteå som besöksort
Den nu 32-åriga Kristoffer har mer eller mindre vuxit upp på olika hotell i norra Sverige, föräldrarna har länge varit verksamma inom branschen och under hela uppväxten drev familjen ett antal hotell i norrländska städer som Piteå, Vilhelmina och Kramfors. Den erfarenheten tar Kristoffer med sig i arbetet med att utveckla sina hotell i Arvidsjaur och Skellefteå.
– Skellefteå Stadshotell respektive Best Western Malmia Hotel är två mycket olika anläggningar men båda är viktiga för Skellefteå som besöksort. Skellefteå är en storstad i jämförelse med Arvidsjaur, men hittills har det funnits ett större utbud av hotell i den mindre staden. Det vill vi ändra på med det nya premiumhotellet som ska byggas intill kulturhuset, förklarar Kristoffer.
Skellefteå har cirka 72 000 invånare och siktar på 80 000 till 2030. Arvidsjaur har som jämförelse omkring 6000 invånare, men väldigt många besökare tack vare den internationellt uppmärksammade biltestverksamheten i området.
– Det är helt andra möjligheter här med tanke på Skellefteås storlek, och kommunen satsar mycket på tillväxtarbetet. Det känns oerhört bra att vi får möjlighet att samverka och bygga upp något från grunden i form av det nya premiumhotellet, som kommer att byggas på höjden och därmed också blir ett nytt landmärke för staden.
Befintliga varumärken är minst lika viktiga
Det nya premiumhotellet blir ett intressant tillskott, men Skellefteå Stadshotell står redan för ett varumärke som bygger på värden från bygden. Det är Kristoffer noga med att poängtera.
– I stadshotellet finns en stor del av Skellefteås traditioner och historia. Ett stadshotell förknippas också med en viss typ av produkt, gästerna förväntar sig en genomgående hög service och kvalitet som vi måste leverera. För stadshotellet är mycket uppbyggt kring aktiviteter, bland annat med lunch, nattklubb, spa och krogshower.
Kristoffer gör en jämförelse med Best Western Malmia som är ett uppskattat affärshotell i närheten av galleria Vintergatan i centrala Skellefteå. Här erbjuds en hög service och ett rikt utbud med frukostrestaurang. Erbjudandet är specifikt inriktat mot affärsresenärer, men hotellets läge gör det även attraktivt för andra målgrupper. När det gäller upplevelser och aktiviteter är stadshotellet dock stadens mittpunkt, enligt Kristoffer.
– Det ska vara tydligt och märkas att vi gör stora satsningar på nöjen och jag vill påstå att vi har ett av stadens mest fullspäckade scheman med aktiviteter. Samtidigt är det viktigt att vi kan hålla en hög nivå gällande service och standard i enlighet med vad som förväntas av ett fyrstjärnigt hotell mitt i city.