Fre 27 maj / År 40 / Nr 1 2022

Kung Markatta erbjuder hälsosamma produkter för medvetna konsumenter

Kung Markatta AB har arbetat med ekologiska livsmedel sedan tidigt 1980-tal och var ett av de första svensketablerade företagen inom denna nisch. Det började i liten skala då Örebrobon Lennart Olsson började importera och sälja ekologiska produkter som miso, alger och kuzu. Sortimentet har utvecklats under resans gång och allteftersom man upptäckt nya bestående mattrender. Idag företräder företaget över 2000 olika artiklar både genom det egna varumärket Kung Markatta och genom samarbetspartners som Alpro soya, Schär och Rice Dream med flera.

– Vi står för värden som miljö- och samhällsansvar, men Fairtrade och ekologiskt handlar om mycket mer än så – för oss på Kung Markatta handlar det framförallt om att informera och sprida kunskap om hur man kan äta bättre mat baserat på ekologiska råvaror för att må bättre. Att vi samtidigt bidrar till en bättre miljö är givetvis också mycket positivt, konstaterar Anders Dahlin, VD på Kung Markatta.

Undersöker trender
Kung Markattas varumärke och egna sortiment omfattar noga utvalda godsaker som exempelvis torkad frukt och nötter, kallpressade oljor, torrvaror som tofu, pasta, bönor och ris, samt även sylt och senap. En utav de mest kända produkterna är Kung Markattas ekologiska tomater på burk, en mycket omtyckt produkt där kvaliteten verkligen märks och känns.
– Vi arbetar mycket med produktutveckling och provar gärna nya recept och kombinationer. Vi undersöker trender noga och ser vi att de är bestående utvecklar vi produkter som svarar på aktuella behov. Ett bra exempel är vår senaste produktserie med s.k. Energybars, riskakor och naturliga snackmixer. En trend visar att människor försöker aktivera sig mer, då ökar också efterfrågan på sunda, naturliga produkter utan tillsatser, förklarar Anders Dahlin.

Erbjuder goda och sunda alternativ
En annan trend som varit påtaglig sedan flera år är att allt fler väljer att äta vegetariskt. Skälen kan variera – vissa väljer bort animaliska produkter av etiska skäl medan andra gör det av hälsoskäl. Kung Markattas sortiment dignar av vegetabiliska specialiteter av högsta kvalitet, spännande produkter som sätter fart på fantasin och som inspirerar till att prova något nytt.
För den som är glutenintolerant erbjuder Kung Markatta ett brett sortiment av glutenfria produkter under varumärket Schär. Samtliga är naturligt glutenfria och fria från vetestärkelse. I sortimentet finns exempelvis bröd, pasta, kakor, kex, flingor, snacks och mjölmixer till bakning. Idag finns Schärs glutenfria produkter i de flesta välsorterade livsmedels- och hälsokostbutiker.
– Vi har också identifierat att allt fler väljer en mjölkfri kost, även om man inte är intolerant. Många känner att de helt enkelt mår bättre av att välja vegetabiliska alternativ. Med Alpro soya och Rice Dream vill vi göra det enkelt för konsumenten att hitta goda och sunda alternativ till mjölkprodukter, fortsätter Dahlin.

Miljö, hälsa och etik innebär aktiva val
Miljö, hälsa och etik är Kung Markattas ledord. Genom att sprida kunskap om hur man kan äta för att verkligen må bra uppfylls målen bakom hälsa och etik. Att välja Kung Markattas produkter innebär också att man aktivt väljer ett miljöriktigt alternativ. Kung Markatta är ett av få företag i Sverige som miljökompenserar alla transporter, det gäller samtliga produkt- och persontransporter.
Tillväxten har varit god sedan starten, med ett rejält uppsving 2009 då Kung Markatta också utnämndes till Årets Gasellföretag av Dagens Industri. Företaget har idag ca 35 anställda. Det egna varumärket Kung Markatta står för ca 40 procent av omsättningen och man ser fram emot en fortsatt sund tillväxt framöver.