Fre 3 dec / År 39 / Nr 4 2021

Kvalitet, service och lokalt engagemang är det som gäller för ICA

ICA Supermarket Matkassen öppnar under våren 2021 Hallstahammars nya matställe enligt konceptet härlagat. Det gör det ännu enklare för fler att kunna njuta av riktigt vällagad och god mat. Samtidigt får hela butiken ett lyft i samband med en renovering som kommer att resultera i en betydligt större butiksyta när allt står färdigt.

Det är med engagemang och glädje som ICA-handlaren Marie Söderberg förbereder inför höstens stora ombyggnation av butiken i Hallstahammars centrum. Butiken öppnade redan 1986, då med en blygsam omsättning som mångdubblats sedan dess. Idag är ICA Supermarket Matkassen innerstadens främsta matbutik.

Som hemlagat
Det planeras för en utökning av butiksytan på nära 400 kvadratmeter, och samtidigt läggs grunden för Gretas som det nya matstället i city.
– Att det finns en stor efterfrågan på färdiglagad mat av hög kvalitet vet vi sedan tidigare, förklarar Marie Söderberg. Vi har under en längre tid sålt flera hundratals matlådor per vecka, och allt har lagats av personalen här i butiken. Fler efterfrågar härlagad mat som man bara värmer och serverar direkt, det blir som en hemlagad måltid fast den är lagad av oss. Med Gretas vill vi möta ett ännu större behov.
Det nya matstället ska öppna lagom till påsk 2021. Till en början kommer det att erbjudas omkring åtta olika maträtter per dag på Gretas. Antalet rätter kan komma att utökas längre fram, beroende på kundernas önskemål och efterfrågan. Det viktigaste är att det finns en variation som tilltalar en så bred målgrupp som möjligt.

Stort engagemang
Investeringen i ombyggnationen samt etableringen av Gretas matställe går helt i linje med butikens serviceupplägg. På ICA Supermarket Matkassen går kvalitet och service före allt, och det märks. Devisen ”Vi hjälper dig gärna” är starkt påtaglig överallt i butiken, och inte enbart för att det står så på personalens tröjor.
– Vi är stolta över att stå för en service som överträffar kundernas förväntningar. Därför har vi en stor personaltäthet i butiken, vi vet att det underlättar kundernas vardag, säger Marie Söderberg.
Personalen går regelbundet på olika serviceutbildningar och det finns en etablerad serviceanda som sitter i väggarna. Man arbetar mycket med värderingar och främjar mångfald. Personlig utveckling är viktigt och av de 60-talet anställda är det många som har arbetat i butiken under en längre tid.

Kvalitet och service först
Marie Söderberg är andra generationens ICA-handlare efter att ha tagit över butiken efter sin pappa. Med den stundande renoveringen vill hon vara med och bygga en butik som är och som har exakt det som kunderna efterfrågar och vill ha. Kvalitet och service ska alltid stå i första rummet.
– Vi vill uppnå lönsamhet för att kunderna väljer att handla hos oss före andra alternativ, och för att vår butik är bäst enligt dem. Då har vi verkligen lyckats, säger Marie.
För att understryka engagemanget för såväl kunderna som för orten tar ICA Supermarket Matkassen emot många praktikanter under året, och sponsrar gärna lokala evenemang och tävlingar. Att synas är att vara aktiv, engagerad och att bry sig. Det kan man verkligen skriva under på hos ICA Supermarket Matkassen.