Företagskunder i Jönköping med omnejd vittnar ofta om hur Nordea möter kunden på kundens villkor. En företagare behöver inte längre ta sig in till centrum och jaga bankens öppettider – banken möter gärna kunden på verkstadsgolvet.
Nordea slår hål på gamla myter om hur en bank ska vara genom att möta kunderna på nya sätt. För företagskunder vill banken vara en affärspartner. Affärspartnerskapet bygger på hög tillgänglighet, där Nordeas företagsrådgivare kan möta kunderna på deras hemmaplan. Affärspartnerskapet innebär att man har två affärsmöten per år där man går igenom allt som rör bolaget, exempelvis framtidsplaner, investeringar, generationsskiften och förvärv.
– För oss är det viktigast att vi kan skapa enkla och smidiga lösningar för våra kunder. Därför bygger vi långsiktiga relationer där vi tar ett helhetsgrepp kring både företaget och entreprenören som står bakom det, förklarar Mats Ohlsson, som är Nordeas kontorschef med ansvar för Jönköpings län.
Nordea@work förenklar
Helheten är viktig för företagaren som i sin vardag troligtvis inte har så mycket tid över för att besöka banken under kontorstid. Nordea möter utmaningen på flera sätt, bland annat med konceptet Nordea@work, som är speciellt utvecklat för företagsledare och ledningsgrupper. Banken besöker företaget på plats och erbjuder all tänkbar rådgivning och service kring företagsaffärer, pension, försäkringar och placeringar.
– Målet är att Nordea ska uppfattas som en naturlig affärspartner som är med hela vägen. Vi kan stötta vid förändring och utveckling, såsom investeringar och generationsskiften som exempel. Vi arbetar proaktivt, vilket innebär att vi besöker företagen med jämna mellanrum för att säkerställa att de har rätt stöd och de senaste tjänsterna, säger Mats Ohlsson.
De bästa förutsättningarna skapas när banken får vara med i ett så tidigt skede som möjligt.
Nära till personlig service
Digitala kanaler kompletterar det personliga mötet och satsningar som Nordea@work. Den digitala plattformen är under ständig utveckling för att passa morgondagens behov. Inte minst småföretagare uppskattar flexibiliteten som digitala kanaler ger.
– Enkelhet och tillgänglighet blir allt viktigare, och där är våra digitala kanaler betydelsefulla. Alla företagskunder har en egen rådgivare men för att öka tillgängligheten arbetar vi lokalt numera i team, berättar Nordeas Sara Derefalk, som är kontorschef med ansvar för småföretag och entreprenörer i Jönköpings län.
Det är uppenbart att smidiga och affärsutvecklande kontakter med banken lyfter företagen i regionen.