Tor 18 apr / År 42 / Nr 1 2024

Nordens största flygskola

Scandinavian Aviation Academy, SAA, i Västerås är en av de största flygskolorna i Europa.
Sedan januari 2013 bedriver skolan en statligt finansierad flygutbildning på yrkeshögskolenivå. 20 elever per år utbildas till kommersiella piloter via denna utbildning.

– Vi utbildar cirka 100 elever varje år till professionella piloter. Det är dels pilotutbildning för yrkeshögskolan och dels privatfinansierade utbildningar där eleverna står för flygutbildningarna själva, berättar Magnus Mattsson, director marketing & sales på SAA i Västerås.
SAA har utbildat piloter sedan 1963 då Bromma Flygskola grundades på Bromma Flygplats. 1999 bytte skolan namn till Scandinavian Aviation Academy, SAA, och 2002 flyttades huvudkontoret från Bromma till Hässlö flygfält i Västerås.
– För att genomgå en flygutbildning måste man ha läst ett treårigt gymnasieprogram, men det viktigaste är att varje sökande har klarat en psykologisk lämplighetsprövning. Vi är den enda privata flygskolan som har som krav att man måste träffa en flygpsykolog för att kunna påbörja sina studier. Det är viktigt för att hålla en hög kvalitet, men också för att eleverna ska känna sig trygga med att de har valt ett yrke som de är lämpliga för, säger Magnus Mattsson.

Flygskola i USA
SAA bedriver också utbildningar i San Diego, USA. De som går yrkeshögskoleprogrammet går i Västerås i två år och de som betalar för sina utbildningar själva går ett år på flygskolan i San Diego och ett halvår i Västerås.
– Skolan i San Diego är också godkänd av den europeiska myndigheten, vilket möjliggör att delar av den integrerade pilotutbildningen förläggs till San Diego, USA. Skolan i San Diego är mer internationell, men även här i Västerås tar vi emot elever från hela Europa. De senaste åren har vi haft elever från till exempel Norge, Danmark, Finland, Holland, Belgien, Polen, Schweiz, Italien, Frankrike och Ryssland, berättar Magnus Mattsson.

Förändring på arbetsmarknaden
De senaste åren har varit ganska tuffa inom flygbranschen över hela världen, men cirka 75 procent av eleverna på SAA har ändå fått jobb som pilot eller flyginstruktör inom ett år efter avslutad utbildning.
– Nu sker en positiv förändring på arbetsmarknaden efter att det har stått still ganska länge. Lågprisflygbolagen fortsätter att anställa och SAS har efter över tio år utan nyanställningar äntligen börjat anställa piloter igen. Ökade pensionsavgångar och vårt ökande resor gör att det ser ljust ut för dem som utbildar sig till piloter nu, konstaterar Magnus Mattsson.
Styrkan hos SAA är att skolan kan utbilda piloter på ett professionellt sätt på kort tid och att mycket duktiga instruktörer.
– Vi har en mycket effektiv organisation och har öppet sju dagar i veckan och flygningar mellan 06.00 och 24.00 varje dag. Många instruktörer, inklusive mig själv, jobbar också på flygbolag, vilket ger ett mervärde för våra elever då de får in flygbolagstänket redan i utbildningen, säger Magnus Mattsson.

En stark utveckling
Det har naturligtvis hänt mycket sedan flygskolan startade i Bromma för 50 år sedan. Verksamheten startades mer eller mindre som en liten flygklubb, men ganska tidigt blev skolan godkänd att göra konverteringsutbildningar av militärflygare till civila flygare.
– De senaste 20 åren har vi haft yrkesutbildningar i statlig regi. Det är ganska unikt att en flygskola är så pass duktig och erkänd att den får ett sådant uppdrag av staten.
Magnus Mattsson har arbetat på SAA sedan 2005. Han började som flyginstruktör och teorilärare och idag sköter han marknadsföringen på skolan. Han är också instruktör och styrman på flygbolaget Malmö Aviation.