Rosenlunds Åkeri i Jönköping fyllde 50 år förra året.
Första året hade man tillgång till en bil men idag är den siffran 160.
Det gör företaget till ett av Sveriges största familjeägda åkerier.
Familjen Gustavsson lever med sitt åkeri sju dagar i veckan – 365 dagar om året. Det är ofrånkomligt att jobbet blir ett samtalsämne även på söndagsmiddagarna.
– Det här har blivit en livsstil för oss och eftersom vi jobbar som ett team så är det klart att det kan bli snack om jobbet även vid middagsbordet, säger Göran Gustavsson.
Familjeangelägenhet
Göran började köra redan 1965 i faderns nystartade åkeri och i dag 50 år senare är han delägare tillsammans med sina barn Jörgen Gustavsson (VD) och Madeleine Kyhlberg (Ekonomiansvarig). Själv är Göran vice VD.
– Jag tycker att det är lika spännande och härligt att komma till jobbet – varje dag. Och jag tycker att vi fortfarande är på bettet efter alla år i branschen, säger Göran Gustavsson.
Rosenlunds Åkeri jobbar med fyra huvudområden i sin verksamhet. Distributionstrafik, fjärrtrafik, utrikestrafik och beställningstrafik. Företaget har 248 anställda och har det tyska bolaget DHL som huvudkund. Det var DHL som köpte upp den tidigare huvudkunden ASG i början av 2000-talet.
Hälften på fjärrtrafik
Från att bara haft en bil när verksamheten startade 1964 har Rosenlunds Åkeri idag 160 lastbilar. Dessutom tillkommer trailers, släpvagnar och liknande vilket gör att det totalt finns 300 olika transportenheter inom företaget.
2002 lades en ny grundsten till åkeriets verksamhet då ett 18 000 kvadratmeter stort lager uppfördes för lagring åt Stora Enso Packaging i samarbete med DHL. Lagret togs i bruk hösten 2002 och drivs i ett eget bolag – Rosenlunds Logistics AB.
2014 utökade man sin lageryta med 3500 kvadratmeter i ett samarbete med DHL och Scania. Totalt har Rosenlunds åkeri 28 000 kvadratmeter lageryta inom sin verksamhet (10 000 i åkeriverksamheten och 18 000 inom logistikverksamheten). Allt med ett centralt läge ett par hundra meter från E4:an.
– Vi har också startat en ”stop and drop” verksamhet som vi provade redan för fyra år sedan. Vi erbjuder speditörer att använda vår terminal vilket betyder att de kan hämta och lämna gods hos oss närsomhelst i vår dygnsöppna terminal., säger Jörgen Gustavsson.
Efter premiäråret gjorde Rosenlunds Åkeri ett uppehåll eftersom togs lite på sängen och fick terminalen överfylld av gods. Men nu är man bättre förberedd för uppgiften.
Utbildar chaufförer
Det har blivit ett EU-krav på att alla chaufförer ska YKB-utbildas (Yrkeskompetensbevis) under en 35 timmar lång utbildning. Utbildningen ska vara klar senast i oktober 2016 och genomgår man den inte mister man sin förarlicens.
– Det spelar ingen roll om du så har kört lastbil sedan 1964. Du måste ändå genomgå utbildningen. För egen del så ligger vi långt framme och beräknar vara färdiga med våra utbildningar i januari, säger Jörgen Gustavsson som berättar att Rosenlunds Åkeri förutom att man utbildar sina egna chaufförer också erbjuder extern utbildning i YKB.