Sön 14 jul / År 42 / Nr 3 2024

Polykemis resa från idé till global försäljning imponerar

Polykemi är en av sydöstra Skånes största privata arbetsgivare med över 200 anställda i regionen. Att företaget för ett halvt sekel sedan startade i mycket liten skala, grundat på en mans idéer och drömmar om att utveckla framtidens material, kan vara svårt att föreställa sig när man besöker den expansiva fabriken i Ystad.

Polykemis utveckling från idé till global försäljning av kundanpassade plastcompounds är imponerande. Företaget drivs fortfarande som familjeföretag där arvet från grundaren Hugo Jönsson står i centrum. Polykemi ska idag, liksom 1968, leverera marknadens bästa plastcompounds till kunder som ställer höga krav på kvalitet och hållbarhet.

Global närvaro
Nuvarande vd Ola Hugoson driver verksamheten i faderns fotspår. Tillverkningstekniken förfinas, men det är fortfarande samma fokus på kvalitet och materialkunskap idag som för 50 år sedan. Den främsta styrkan sitter i kompetensen hos medarbetarna.
Polykemi är idag en omfattande koncern med flera samverkande dotterbolag runt om i världen som alla fokuserar på utveckling och tillverkning av olika sammansatta plastmaterial, så kallade compounds. Vid huvudkontoret i Ystad samlas alla övergripande funktioner såsom inköp, marknad, forskning och utveckling. Här finns även produktion i 24 linjer. Från huvudkontoret servas dotterbolagen som finns i Danmark, Tyskland, Tjeckien och USA.
Sedan tio år tillbaka bedriver Polykemi även egen produktion i Kina för kunder på den lokala marknaden. Ofta handlar det om europeiska bolag som startat upp verksamhet i Kina men samarbete finns även i stor skala med kinesiska företag som värdesätter den kvalitet och kunskap som Polykemi står för.

Avancerad vidareförädling
I samband med att Polykemi fyller 50 år i år finns det flera framgångar att fira. Efter många framgångsrika år står sig Polykemi starkt på en global marknad från öst till väst. Att företaget är speciellt framstående inom stora världsomspännande industrier ger en indikation över vart man är på väg.
– Det finns många företag som arbetar med tillverkning av plastmaterial eller polymerer. Det vi jobbar med är en avancerad vidareförädling av kundunika polymerer. Vi kan i princip utveckla vilken kundunik plastcompound som helst, som passar för just deras produkter, kravspecifikationer och deras tillverkningsprocess, förklarar försäljningschef Mattias Persson.

Kunskap är konkurrenskraft
Polymerer används i konstruktioner där man efterfrågar slitstyrka i kombination med lätt vikt. Polymerer är lätta att forma och ofta är plastcompounds enda gångbara alternativet för tillverkning av avancerade produkter och detaljer inom exempelvis fordonsindustrin.
– Få andra aktörer, stora som små, har en lika tät kundkontakt som vi har. Det är vår kunskap och vår förmåga att möta kundens behov som gör oss konkurrenskraftiga. Det kan tilläggas att ingen i Sverige gör samma sak som vi, säger Patric Cederholm, som ansvarar för försäljning på den europeiska marknaden.
Ystadfabriken levererar compounds främst till den europeiska marknaden. Utöver bilindustrin är vitvaru- och möbelindustrin också stora segment. Att vidareförädla och stärka arvet från Hugo Jönsson är strategin även för framtiden när fabriken i Ystad expanderar.