Alla trender tyder på att resandet kommer att fortsätta öka både på affärs- och privatsidan. Enligt statistik som affärs- och gruppresespecialisten Resia tagit fram bokas det fler resor än någonsin, både över nätet och via resebyrå. Att målgruppen har blivit större med ett bredare utbud av resor i olika prisklasser är en del av förklaringen, samtidigt som resenärerna tycks ha blivit mer äventyrslystna och djärva gällande val av resmål.
Resiabarometern är Resias årliga mätning över svenskarnas resvanor. Mätningen sammanväver både statistik över bokade resor samt en kartläggning över vilka resmål som är mest eftertraktade baserat på sökhistorik samt kundintervjuer. Med hjälp av Resiabarometern kan resebyrån skapa en uppfattning om vilken typ av resor som kommer att efterfrågas och skräddarsy utbudet efter det.
– Som en väletablerad resebyrå har vi många smarta tips inför resan. Ett av mina personliga tips är att vara ute i god tid och planera resan väl. Sista-minuten kan vara lockande rent prismässigt men i slutändan handlar det om att skapa en helhetsupplevelse som är positiv helt igenom. Vi hjälper kunderna att planera och boka en resa som passar just deras behov, oavsett om det gäller affärs- eller semesterresor, säger Karolina Fägerblad, resebyråchef i Västerås.
Allt fler upptäcker kryssningar
Resia är ett väletablerat varumärke när det gäller affärsresor, men har under senare år även blivit ett konkurrenskraftigt alternativ på privatmarknaden. Förmågan att kartlägga, analysera och sammanställa marknadens efterfrågan och agera proaktivt har bidragit till att Resia utvecklats till en av Sveriges största resebyråer.
USA hamnar på topp när svenskarna får drömma sig bort, men semesterresan går ändå ofta till de traditionellt populära resmålen som Gran Canaria, Mallorca och Teneriffa. Allt fler börjar också upptäcka möjligheterna med kryssningspaket, något som Resia har lanserat en speciell avdelning för i Västerås med en så kallad shop-in-shop.
– Resemarknaden är på uppsving i Västerås. Under många år har vi märkt en stark trend framförallt när det gäller längre resor till i första hand Asien, men även USA, Karibien och Mexiko. Vi marknadsför långdistansresor mer offensivt nu i samband med att kryssningar blivit mer prisvänliga, berättar Karolina Fägerblad.
Räknar med fortsatt tillväxt i Västerås
För ungefär tio år sedan började Resia fundera över om det i framtiden skulle finnas ett behov av den traditionella resebyrån. Med facit i hand har det konstaterats att det finns ett fortsatt stort behov av en personlig kontakt och rådgivning för att skräddarsy resor som passar individuella behov. Resia har därför fortsatt att öka i försäljning varje år, och det är inte bara affärs- och gruppresor som ökar.
Många inser fördelarna med att anlita en resebyrå som tar helhetsansvar för planering och bokning av hela resan. Resia kan erbjuda alla tänkbara försäkringar och trygghetsgarantier från start till slutdestination, under hela resan samt på själva resmålet och därefter hem igen.
Resia ser till så att det blir rätt från början, och kan dessutom erbjuda goda råd kopplade till destinationen eftersom resebyråns kundrådgivare ofta redan varit där.
– Vi räknar med fortsatt tillväxt här i Västerås, inte minst då det finns en växande generation som prioriterar resande. Vi ser också att man idag vågar resa längre bort. Vi arbetar aktivt med att utveckla vårt erbjudande för att passa en växande marknad och större målgrupper, och ser med tillförsikt fram emot att få upptäcka nya spännande restrender tillsammans med våra kunder, avslutar Karolina Fägerblad med.