Tis 16 apr / År 42 / Nr 1 2024

Samverkande skola har framtiden för sig

Curt Nicolin Gymnasiet (CNG) i Finspång erbjuder en rak rekryteringsväg från gymnasieskolan till näringslivet. Skolan är nationellt uppmärksammad som en modellskola för tekniska utbildningar. Det tekniska spåret löper även genom vård- och omsorgsprogrammet, vilket ger en högaktuell prägel på en utbildning som annars är svårrekryterad i övriga landet.

Att CNG är en gymnasieskola som skiljer sig från mängden står klart redan vid första anblicken. Skolans atmosfär präglas av företagsamhet och nytänkande.
– CNG utmärker sig för att skolan har väletablerade samarbeten med företag i regionen, och för att vi erbjuder spännande inriktningar som inte finns på många andra ställen. Alla utbildningar är starkt förankrade i näringslivet, säger rektor Anders Södergren.
– Vi erbjuder dubbla kompetenser, där eleven med stor frihet kombinerar teori och praktik mellan de olika programmen, fortsätter han. Detta möjliggör för elever som går exempelvis industriprogrammet att välja studieförberedande kurser och på så vis tillgodogöra sig det som krävs för att kunna läsa vidare.

Gör verklighet av sina idéer
Även det studieförberedande teknikprogrammet formas av samarbete med näringslivet. Företagen är så intresserade att de närmast står och stampar utanför skolans dörrar när eleverna ska gå på praktik och sommarjobb. Det kan Rasmus Winzell och Hugo Willner skriva under på, båda hade redan valt sommarjobb i början av året efter flera erbjudanden. Båda har även medverkat i programmerings-SM varpå flera företag hörde av sig med olika möjligheter.
– Jag tror att företagens intresse kommer av att de är medvetna om hur verklighetsförankrad utbildningen är. De vet vilka projekt vi jobbar med och är ofta själva involverade i att sätta specifikationerna. Vi arbetar ju med projekt för världsledande företag och det vi utvecklar kan integreras i deras produkter, säger Rasmus Winzell, som går tredje året på teknikprogrammet med inriktning mot design- och produktutveckling.
En ny inriktning mot 3D-teknik startade efter att Rasmus sökt in till CNG. Hugo Willner valde den nya inriktningen som bland annat omfattar 3D-programmering och utveckling av spelmiljöer.
– Jag arbetar med det jag verkligen brinner för och på CNG får jag en unik möjlighet att utvecklas inom mina största intressen. Att det dessutom är just det som eftertraktas på arbetsmarknaden är fantastiskt, säger Hugo.
I sina projektarbeten ska killarna utveckla teknik för framtidens klassrum och nya pedagogiska verktyg med hjälp av VR-teknik samt en fullt fungerande jukebox i retrostil med valbara låtar och ljussättning. Det låter som något man gör efter många års anställning på Microsoft – men eleverna på CNG gör verklighet av sina idéer redan under gymnasietiden.

VR inom vård och omsorg
På CNG har vård- och omsorgsprogrammet en stark koppling till teknisk utveckling, speciellt med applikationen hur teknik kan förbättra våra liv.
Lisa Harrysson och Bea Andersson går tredje året på vård- och omsorgsprogrammet. Båda har valt att integrera VR i sina projektarbeten (gymnasiearbetet som görs under sista året) och fokuserar då på att förbättra undervisning inom vård- och hälsoområdet med hjälp av VR.
– Med hjälp av VR kan vi till exempel visa kroppens inre organ ur alla vinklar och studera dem på ett helt annat sätt än vad som tidigare varit möjligt. I framtiden kan det mycket väl tänkas att vi kan studera uppkomsten av olika diagnoser, till och med under olika intervaller och skeden, med hjälp av VR, förklarar Bea Andersson.
– VR kommer att användas mycket mer inom både undervisning och sjukvård framöver, konstaterar Lisa Harrysson, som planerar att läsa vidare till sjuksköterska och som såg möjligheten att få lära sig mer om VR som en stor merit för framtida studier.