Mån 24 jun / År 42 / Nr 3 2024

Släpis erbjuder mervärden bortom ett omfattande produktsortiment

När det gäller djupgående kunskap om tillbehör och originaldelar för släpvagnar och trailers är det nog inte många som kan slå den svenska BPW-agenten Släpis på fingrarna.

Släpis har stöttat och servat svenska verkstadsföretag och större trailerverkstäder under mer än ett halvt sekel och gör nu investeringar för att vara en lika långsiktig partner även framöver. Som en del av BPW-koncernen, en av världens största tillverkare av axlar till släpfordon, har Släpis muskler för att ta sig an de nya utmaningar som en föränderlig marknad innebär.

Finns nära kunderna
Den senaste utvecklingen inom Släpis tar sig form både i nya etableringar av depåer i anslutning till nyckelmarknader, samt i ett större grepp kring mervärden som kan levereras tillsammans med produkterna.
Idag når Släpis hela Sverige via tretton lokala depåer från norr till söder, med huvudkontor och centrallager i Ängelholm. Örebrodepån har haft en mycket god tillväxt sedan den etablerades, och förhoppningarna är naturligtvis lika höga inför kommande nysatsningar på flera håll i landet.
Att etablera nya depåer ligger i framtidsstrategin, eftersom marknaden kräver snabba leveranser och ytterst hög tillgänglighet. Bland de senaste tillskotten finns Luleå, Halmstad samt ytterligare en depå vid hamnen i Göteborg.
Kraven ökar ständigt när det gäller leveranssäkerhet och tillgänglighet – här kan Släpis konkurrera med riktigt starka lager. Dessutom skräddarsys lager lokalt efter marknadens behov.
Släpis står idag för ett näst intill obegränsat sortiment av tillbehör – i princip allt som kan tänkas behövas i reservdelsväg med ungefär 32.000 olika artiklar i sortimentet. Om kunden efterfrågar något som Släpis inte har så ser man till att utöka sortimentet för att möta detta behov.

Kunskap är framgång
För att kunna hålla en hög servicenivå jobbar Släpis med kontinuerlig kompetensutveckling internt, och enligt försäljningschefen Johan Salo är det få som kan överträffa Släpis kunskap när det gäller tillbehör och originalreservdelar för släpvagnar och trailers.
– Gedigen kunskap är ett framgångskoncept som vi gärna vill sprida, och därför erbjuder vi skräddarsydda kundutbildningar kopplade till olika märken och produktkategorier. Det är en form av mervärde som vi paketerar efter kundernas behov, och vi ser att efterfrågan på utbildningar blir större.
Johan Salo är övertygad om att förmågan att erbjuda mervärde och en stor dos av nytänkande kommer att spela en mycket större roll i framtiden. Den nya marknadssituationen kräver mycket mer än ett brett produktsortiment. Under 2016 har Släpis därför genomfört en mycket uppskattad och stor utbildningsinsats hos auktoriserade märkesverkstäder runtom i landet och fler utbildningar planeras under 2017.
– Vi är en del av en större koncern, men det som skiljer Släpis från mängden är att företaget fortfarande drivs med familjeföretagets känsla för personliga kontakter, långvariga kundrelationer och hög servicenivå. Det återspeglas även i de stora utbildningsinsatserna, säger Johan Salo.