Tor 23 maj / År 42 / Nr 1 2024

Snapphanechark satsar på nya nischer

Svenska delikatesser baserade på finaste köttråvara som i mesta möjliga mån köps från lokala gårdar är Snapphanecharks signum. Företaget etablerades i fjol men vilar på gamla anor. En lång hantverkstradition finns bevarad tack vare kunskapen hos de två ursprungliga aktörerna som tillsammans utgör dagens Snapphanechark.

Thimansson och Kristiansson är två kända namn inom charkuteribranschen i nordöstra Skåne. Det var i samband med att Kristianssons ville satsa på nya, moderna lokaler som idén till en sammanslagning föddes. Thimanssons visade sig då vara den perfekta partnern vars kunskap och tradition kompletterade Kristianssons väl. Tillsammans tog de båda företagen steget och bildade Snapphanechark – ett toppmodernt charkuteriföretag med fokus på kvalitet, säkerhet och miljö.

Del av livsmedelskluster i Röinge
Snapphanechark verkar i moderna lokaler i Röinge i utkanten av Hässleholm. Företaget ägs och drivs av ett par engagerade medarbetare från före detta Kristianssons chark, Roger Rosander och Amir Kusturica, samt Jörgen Thimansson och så även Agneta Johansson, som också är delägare av fastigheten där Snapphanechark bedriver sin verksamhet.
– Det blev lite som en nystart för mig som tidigare arbetat med frukt och grönt i familjeföretaget RP Frukt. Jag ville vara med och bygga upp något från grunden, och när Kristianssons sökte nya lokaler nappade jag helt enkelt på idén och satsade på det nya företaget Snapphanechark, säger Agneta Johansson.
Alldeles intill Snapphanechark ligger den anrika frukt- och grönsaksgrossisten RP Frukt som fortfarande drivs som familjeföretag av andra generationen med Magnus Larsson som VD. Magnus äger också själva fastigheten tillsammans med systern Agneta. Tillsammans har de skapat grunden till det framstående livsmedelskluster som nu växer fram i Röinge, Agneta avslöjar också att fler företag är intresserade av att etablera sig i området och snart kommer portarna att öppnas för nya spännande tillskott.

Nya tillskott
Snapphanechark är inte sena med att introducera nya tillskott i den egna verksamheten med lansering av nya produkter nästan varje månad. Agneta understryker att det allra viktigaste, oavsett vilken produkt det gäller, är att alltid använda svensk köttråvara. Det löftet tummar man aldrig på, kunderna kan därför lita på att allt som framställs av Snapphanechark är av högsta kvalitet. Mycket kraft läggs också på att använda så mycket närproducerade råvaror som möjligt, vilket också understryks i devisen ”Producerat nära dig”.
– Våra kunder finns i huvudsak i närområdet inom en radie av cirka fem mil. Vi har några enstaka kunder i Stockholmsområdet och en på gång i Göteborg. Vi har naturligtvis för avsikt att bredda vårt upptagningsområde och nå ut till en större målgrupp. Det vi tillverkar är unikt ur smak- och kvalitetssynpunkt och vi vill att så många som möjligt ska få uppleva det, säger Agneta Johansson.
Bland Snapphanecharks produkter finns en kolhydratfri korv med extra hög kötthalt som lanserades under sommaren. Den mycket uppskattade produkten utvecklas nu till en ny nisch med prinskorv, grillkorv och falukorv i sortimentet kolhydratfria korvar.

Plats för expansion
Som ny aktör satsar Snapphanechark på nischer där kolhydratfria korvar är en. Produkten är utvecklad för en bred målgrupp, den funkar bra för den som följer exempelvis LCHF, men även diabetiker och alla andra som vill ha en riktigt bra kvalitetskorv.
– Dagens konsumenter är oerhört uppdaterade och pålästa, vilket gör att vi måste vara ännu mer lyhörda inför deras krav och önskemål. En produkt som kanske funkade för fem år sedan kan vara en riktig nit idag. Vi har kapacitet och flexibilitet för att utveckla och ställa om vår verksamhet efter marknadens krav, det gör oss väl rustade för framtiden, anser Agneta.
Snapphanechark sysselsätter idag ett tiotal personer med plats för expansion.