Sön 14 aug / År 40 / Nr 3 2022

Sveriges ledande restaurang- och storköksspecialist

Martin & Servera är Sveriges ledande restaurang- och storköksspecialist med säljkontor över hela landet.
Företagets affärsidé är att hjälpa restauranger och storkök med de varor, tjänster och den kunskap de behöver för att driva och utveckla sin verksamhet.
– Kundernas förtroende är viktigt för oss. Därför driver vi bland annat frågan om ursprungsmärkning av livsmedel,
säger Christina Gezelius, informationschef på Martin & Servera i Stockholm.

Martin & Servera bildades den 1 januari 2012 som ett resultat av fusionen mellan Martin Olsson och Servera R&S. Det familjeägda företaget ägs gemensamt av Axel Johnson AB och familjen Oldmark. Axel Johnson AB har arbetat med handel sedan 1873 och familjen Oldmark sedan 1897.
– Vi har cirka 1200 leverantörer och våra kunder finns inom så vitt skilda segment som offentlig sektor, privata restauranger och hotell, berättar Christina Gezelius.
Martin & Servera har de lösningar som behövs oavsett om det gäller en restaurang eller ett litet kafé, en hel kommun eller ett rikstäckande restaurangkoncept.

Genom Martin & Servera kan kunderna köpa allt från skafferivaror som ris och socker till de finaste färskvarorna som den gårdsproducerade getosten och färska kryddor av olika slag. Här finns specialistkunskap om allt från praktiska basvaror för kök i alla storlekar till regionala färskvaror och udda delikatesser. Syftet med företagets expertis är att hjälpa kunderna till en lättare vardag, till bra kvalitet och till ökad försäljning.

Rätt varor i rätt tid
Varje dag året runt tar Martin & Servera ansvar för att kunderna får de varor de behöver till sin verksamhet.
Företaget levererar varor till 10.000 restauranger, kaféer, snabbmatställen och kök inom skola, vård och omsorg.
Bra rutiner vid ankomst och vid leverans av varorna borgar för leveranssäkerhet. Varumottagarna kontrollerar att de beställda varorna är hela, rena och levererade i rätt temperatur.
– Bra dagliga rutiner är en del av vår konkurrenskraft, säger Christina Gezelius.

I samarbete med Martin & Servera har Svenska Kocklandslaget under flera år bjudit in lokala producenter vid träffar runt om i landet i syfte att hitta nya, och riktigt bra, svenska produkter. Flera av dessa produkter fanns sedan representerade på tävlingstallrikarna under OS 2012 då Svenska Kocklandslaget tog en välförtjänt guldmedalj. Martin & Servera är fortsatt stolt samarbetspartner till Svenska Kocklandslaget 2013-2016.

Restaurangutbildningar
Utbildning är stommen i all verksamhet. Martin & Servera erbjuder kompetensutveckling för alla inom restaurangbranschen. Grönsaker i fokus, desserter, grundkurs i barteknik, baka matbröd och ekonomi för icke-ekonomer är några exempel på utbildningar.
Flera av kurserna innehåller fördjupningar inom matlagning, men man har även utbildningar inom chefskap, service och dryckeskunskap. Självklart leds kurserna av några av Sveriges främsta specialister och mest kompetenta kockar.

Martin & Servera består av Martin & Servera Restaurangdistribution samt dotterbolagen Grönsakshallen Sorunda, RP Frukt, Fällmans Kött och Martin Olsson Cashar. Koncernen sysselsätter cirka 2.700 medarbetare och omsätter cirka tio miljarder kronor.