Mån 25 sep / År 41 / Nr 3 2023

Sveriges mest effektiva containerhamn

Gävle Containerterminal togs i drift 2006 och har sedan dess etablerat sig som Sveriges mest effektiva och ostkustens största containerhamn.
– Vi anpassar oss efter kundernas skiftande behov och erbjuder service dygnet runt alla dagar i veckan. Om ett fartyg är sent måste vi finnas här, säger Stig Wåhlstedt, VD på Gävle Containerterminal.

Inriktningen hos terminalen har redan från starten varit att driva verksamheten med hög teknisk profil och i framkant av utvecklingen. Terminalen har ändamålsenlig utrustning för hantering av alla typer av lastbärare, exempelvis containers, trailers och flak.
– Snittiden för att lossa och lasta en bil är tio-tolv minuter. Arbetet är uppbyggt som en processindustri från det att bilen kommer in till den lämnar terminalen. Att vi har så låg snittid beror på att vi inte stannar maskinerna för rast. Vi jobbar i 2-skift, vilket gör att det inte blir några avbrott, berättar Stig Wåhlstedt.

Modern utrustning
Terminalens utrustning består av de modernaste kranar som finns på marknaden och containertruckar som både kan lasta tungt och högt (åtta containers på varandra). Dessa maskiner i kombination med ett mycket starkt IT-system och naturligtvis välutbildade förare gör att Gävle Containerterminal lastar och lossar båtar och hanterar bilar och tåg snabbare än någon annan i Sverige.
– Just nu bygger vi en ny kombiterminal, Stockholm Nord i Rosersberg, tillsammans med markägaren Kilenkryssen. Det blir en terminal med fyra järnvägsspår och två kranar som ska hantera både trailers och containers. Terminalen ska vara klar andra halvan av 2015, berättar Stig Wåhlstedt.

Bra kommunikationer
Gävle Containerterminal är lokaliserat i Sveriges mest dynamiska produktionsregion. Kommunikationerna är mycket bra med Europavägarna E4 och E16 mot söder, norr och väster. Gävle är också en järnvägsknut där viktiga stråk strålar samman.
– Nu satsar vi på att få en jämnare könsfördelning i företaget. På kollektivsidan är det ungefär 60 procent killar och 40 procent tjejer. Det är sämre på tjänstemannasidan, men det ska vi förbättra.
Stig Wåhlstedt började arbeta på Gävle hamn 2004 och var bland annat med och gjorde layouten på den nya terminalen. Sedan 2012 innehar han vd-posten på Gävle Containerterminal.
Terminalen sysselsätter 28 anställda plus extrapersonal.