På Aspia i Västerås och Sala har två kulturer integrerats och blivit en ännu starkare verksamhet, med ett betydligt större kundunderlag och bredare erbjudande än någonsin. Kontoret står väl rustat med ett 50-tal medarbetare med expertkompetens inom redovisning, löner, skatt och rådgivning.
Aspia är ett nystartat kunskapsföretag med en lång historia.
Sveriges största startup
Aspia föddes i samband med att PwC sålde affärsområdet Business Services med 1 100 medarbetare. Strax därefter förvärvades verksamheten för redovisning och lön från KPMG, och Aspia blev Sveriges största startup med totalt 1450 medarbetare.
Det gjordes även två andra strategiska förvärv som tog Aspia till en ny nivå och breddade erbjudandet ytterligare. Bland annat ett företag som var specialiserade på lönehantering, och ytterligare ett med specialistkompetens inom skatterådgivning. Dessutom har de bland annat byggt upp en stor enhet för Insourcing, ett område som växer fort och en specialistenhet för förvärv och företagsvärderingar. Dagens Aspia har ett nordiskt perspektiv och växer med marknaden både inom och utanför Sverige. Det präglar även kontoren i Västerås och Sala i allra högsta grad.
– Vi tillhör en stor organisation med totalt 70 kontor i hela landet och närvaro i Danmark, Finland och Norge, men vi har en stark lokal förankring. Vi är till för både stora och små företag, vi kan den lokala marknaden, vi vet vilka behov företagare har och strävar efter att bygga långsiktiga relationer lokalt, säger Pernilla Nordahl som är kontorsområdeschef för Aspia i Västerås och Sala.
Att vara nära och bygga relationer med kunderna är ett fokusområde i Aspia. Ett annat är medarbetarna.
– Jag känner en enorm stolthet över mina härliga medarbetare. De är otroligt viktiga för att genomföra förändringarna i Aspia och hänga med i den snabba utvecklingen som vi lever i. Vi arbetar mycket för att skapa de bästa förutsättningarna som krävs för att hjälpa våra kunder på allra bästa sätt samtidigt som de har sin bästa tid i sin karriär, säger Pernilla.
Vidareutvecklar My Business
Aspia har troligtvis marknadens längsta erfarenhet av att jobba med digitala verktyg inom redovisningsbranschen.
– Vår affärsplattform MyBusiness, var en av marknadens första i sitt slag då den lanserades av PwC 2012. Plattformen har löpande utvecklats för att ligga i framkant och i februari 2019 lanserade vi en ny version.I affärsplattformen arbetar vi tillsammans med våra kunder och det blir lätt för kunden att hantera och hålla koll på sitt företags löner och ekonomi, berättar Pernilla Nordahl.
Med MyBusiness kan kunden sköta allt själv och får även tillgång till personlig service av Aspias experter.
Leder utvecklingen
Aspia har som mål att vara den ledande affärspartnern och ligga i framkant när det gäller digitaliseringen. Därför satsar de stort på utvecklingen av MyBusiness och det görs i nära samarbete med kunderna.
– Vi har mod, resurser och kompetens för att fortsätta utveckla en hel bransch tillsammans med våra kollegor och kunder, avslutar Pernilla Nordahl med.