Lör 2 dec / År 41 / Nr 5 2023

Toppmodernt bankkontor på Öster Mälarstrand

För att komma ännu närmare sina kunder flyttar Handelsbanken ett av sina citykontor till Öster Mälarstrand. De nya fräscha lokalerna ger perfekta möjligheter för goda kundmöten och ger banken lokal närvaro i alla väderstreck i Västerås.

Handelsbanken har fem kontor inom Västerås kommun. Två ligger i city, ett på Vasagatan och ett på Stora Gatan. Västerås är inne i en stark tillväxtfas och ett område där det byggs mycket nu är Öster Mälarstrand. För att komma nära kunderna även i den delen av stan flyttar bankkontoret på Stora Gatan till Lasse Färnlöfs plats.
– Öster Mälarstrand är ett expansivt område med många nya lägenheter och även villor en bit inåt land. Det finns en hel del företag på den sidan stan också, inte minst i Hälla industriområde. Lasse Färnlöfs plats är ett litet handelscentrum med gym, restaurang, inredningsbutik och konditori, men det saknar ett bankkontor idag, berättar ställföreträdande kontorschef Niklas Johansson.
I juni är det tänkt att de fem medarbetarna från Stora Gatan flyttar in i de nya och fräscha lokalerna med utsikt över Mälaren. Den moderna planlösningen ger perfekta möjligheter för goda kundmöten.
– Det blir ett av bankens modernaste kontor i en fantastisk miljö. Rummen är utrustade med TV-skärmar och modern teknik och anpassade för enskilda kundmöten eller kundmöten i grupp med exempelvis föredrag. De får dessutom en lounge och en teknikhörna där kunderna kan låna plattor och kunddator. Att kunna möta kunderna i en lugn och bra miljö gör det lättare att bygga goda relationer och ge bra service, säger kontorschefen Johanna Landin.

Kontoret är banken
En viktig aspekt av Handelsbankens arbetssätt är att kontoret är banken. Beslut fattas lokalt och ringer man till Handelsbanken dagtid kommer man alltid till kontoret, inte till en anonym central växel. Genom flytten till Öster Mälarstrand får Handelsbanken ett kontor i varje väderstreck i Västerås.
– Det ska kännas att det är vår stadsdel och att vi jobbar för kunderna i just det området, kommenterar Johanna Landin.
Ett annat utmärkande drag för banken är att den inte jobbar med produkter utan alltid utgår från kundens behov.
– Vi är en fullsortimentsbank med ett komplett utbud av finansieringslösningar, försäkringar, betalningslösningar, placeringar, rådgivning etc till såväl privatkunder som företag. Målet för oss är dock inte att sälja ett visst antal produkter eller tjänster utan att skapa långsiktiga kundrelationer. Vi gör alltid en behovsanalys tillsammans med kunden och utifrån den plockar vi ut de tjänster som kunden behöver. Det ger den bästa servicen, menar Niklas Johansson.
Att bygga långsiktiga relationer och att sätta kunden, inte produkten, i centrum, har gjort att Handelsbanken utsetts till Årets Affärsbank och Årets Småföretagarbank flera år i rad.