Sön 28 nov / År 39 / Nr 4 2021

Unika bussresor från södra Sverige

Trossö buss bildades 2006 då entreprenörerna Magnus och Elisabeth Petersson köpte Karlskrona bussbeställning och gav verksamheten sitt nya namn. Efter tio års målmedvetet arbete står dagens Trossö buss inte bara för en omfattande beställningsverksamhet utan även för en upphandlad skolskjuts – och mycket mer är på gång.

Det har varit ett spännande decennium för familjen Petersson och Trossö Buss. För några år sedan förvärvade det Karlskronabaserade företaget en liknande verksamhet i grannstaden Karlshamn, och lagom till 10 års jubiléet förvärvades ytterligare ett bussreseföretag i Skåneregionen. Därmed har Trossö Buss nu en ännu starkare position som resebolag med södra Sverige som utgångspunkt.

Nästa steg med egna resor
Efter att ha byggt upp en stabil verksamhet på såväl beställnings- som upphandlade resor har makarna Petersson börjat fundera på framtida utvecklingsmöjligheter.
– Att utveckla en egen reseverksamhet och marknadsföra den mot allmänheten är förvisso en stor utmaning – men vi har samtidigt identifierat stora möjligheter. Vi har därför tagit nästa steg och börjat utveckla egna resekoncept med omtyckta destinationer – såväl nya som gamla, berättar Magnus.
Inom företaget finns redan mycket kompetens och erfarenhet av att på beställning anordna exempelvis fotbollsresor till olika destinationer i Europa. Det ger ett visst försprång i att bygga upp den nya reseverksamheten, som precis som övriga uppdrag präglas av kvalitet och service i första hand.

Vidareutvecklar och förfinar
Julmarknader, festivaler, vinresor och shoppingturer är omtyckta bland de flitiga bussresenärerna. Målgruppen är blandad i fråga om intressen och ålder, därför måste bussresearrangörer också vara flexibla och ha förmågan att ställa om efter nya trender och önskemål, enligt Magnus Petersson.
– Vi strävar efter att vidareutveckla och förfina erbjudandet hela tiden. Därför tar vi gärna omtyckta destinationer och förpackar dem i ett eget koncept. Man behöver exempelvis inte bo på de mest uppbokade anläggningarna. Resan kan med fördel anordnas kring en destination alldeles i närheten av de större sevärdheterna och dessutom innehålla något som är unikt för just vår resa. Ett exempel är de temaresor som vi anordnar till Italien i samarbete med kocken Tareq Taylor.

Paketresor är framtiden
Både Elisabeth och Magnus ser paketresor som en viktig del i Trossö Buss framtida verksamhet.
– De senaste investeringarna som vi gjort, inte minst förvärvet av Bromölla buss i Skåne, vittnar om vår strävan efter att skapa ett bredare utbud av paketresor. Vi har haft en stor framgång med vår verksamhet inom skolskjuts och resor på beställning, men vi söker nu vidareutveckla verksamheten för att bli ett mer heltäckande bussresebolag, avslutar Magnus med.