Lör 2 mar / År 42 / Nr 5 2023

Utmärkelser som ger uppmärksamhet

Ord och Bild i Karlstad har varit nominerad till att bli Årets reklambyrå i Sverige sju år i rad. 
Och nyligen vann byrån två silverdiplom i prestigefyllda Svenska Designpriset.
– Vi är naturligtvis glada för det. Det är ett kvitto på att kunderna är nöjda, säger vd:n Peter Jansson Ling.

Ord&Bild i Karlstad är en av Sveriges äldsta privatägda kommunikationsbyråer. Den startades av Per Andersson 1982 och första uppdraget var en internationell lansering av en svensk produktserie för byggindustrin. Det blev startskottet till ett nytt företag som idag har 23 anställda och en omsättning på 25 miljoner kronor.
2014 var byrån nära att bli vald till Årets reklambyrå i Sverige men kom tvåa efter en stenhård kamp om förstaplatsen. De två färska silverdiplomen i Svenska Designpriset är också utmärkelser som hamnar högt på meritlistan. Diplomen fick företaget i kategorierna digitalt och print.
– Vi har en kreativ höjd och ett strategiskt tänk både nationellt och internationellt, säger Peter Jansson Ling som tycker att det finns många fördelar med att verka på en mindre byrå som Ord&Bild.
– Det ska kännas nära för kunderna oavsett om vi jobbar lokalt eller på distans. För visst vill vi vara med och busa lite med reklambyråerna i storstäderna också.
Ord&Bild är en fullservicebyrå och jobbar med många typer av uppdrag. Ett av dessa är förre OS-ryttaren Pether Marknes nya projekt. Dressyrryttaren Markne vill plocka fram nya talanger inom svensk hästhoppning och då finns Ord&Bild med och sköter kommunikationen kring projektet.

20 år med Svenska rallyt
Rally Sweden är en samarbetspartner sedan många år. Ord&Bild har arbetat med rallyt i över 20 år och skapat en stark relation till evenemanget som i år var hotat på grund av den milda vintern. Istället blev det en av de bästa tävlingarna på många år.
– När det stod klart att man har fått kontrakt på tävlingen i tre år till så blev det väldigt känslosamt. Vi är förstås väldigt glada för deras skull, säger Peter Jansson Ling.
Ord&Bild har jobbat med att göra ett koncept för hur arrangören skulle jobba mot internationella bilsportförbundet FIA för att få behålla Rally Sweden i de värmländska skogarna. Det har uppenbarligen givit resultat.
– Vi har många andra arbetsuppgifter i rallyt också. Vi jobbar med info, rådgivning, sociala plattformar, vi gör reklamfilmer och producerar ett magasin. Och så webbplatsen förstås.

Fick genomslagskraft
En reklamfilm som fick stor genomslagskraft var intervjun med föraren Andreas Mikkelsen som snurrade i sociala medier i hela världen. Filmen gjordes vid Halloween och avslutades med att Mikkelsen fick ett skräckfilmsliknande utseende i slutet av intervjun.
– Biljettförsäljningen till rallyt gick upp med 30 procent efter filmen som var billig att producera, konstaterar Peter Jansson Ling.
Ett bevis på att om man har något att säga så är det inte alltid budgeten som är det avgörande.