Lör 2 mar / År 42 / Nr 5 2023

Varje kund och objekt blir en referens hos HEBAB

H. Einarsson Byggnads AB, HEBAB, har alltid varit ett ytterst visionärt och tillväxtbenäget byggföretag i Karlskoga. Att värna om det lokala i Karlskoga var en självklarhet för grundaren Herbert Einarsson för drygt 50 år sedan, och det är en lika naturlig prägel för HEBAB än idag under entreprenören Mats Erikssons ledning.

Det tycks finnas många likheter mellan Herbert Einarsson och Mats Eriksson. Om inte annat så delar de en storslagen vision om att skapa något som är lite bättre för morgondagen, något hållbart och som bidrar till att utveckla lokala värden i och omkring Karlskoga. Att alltid blicka framåt och att alltid sträva efter ständiga förbättringar är ett sunt motto som HEBAB har levt efter under alla år, från 1966 och fram till idag.

Sätter grundläggande värden i system
För HEBAB handlar varje projekt om mycket mer än att utföra en byggnation efter kundens specifikation. Att leverera byggtjänster av högsta kvalitet, där arbetet utförs av personer som har rätt kompetens och befogenhet för jobbet är en självklarhet, men knappast den enda konkurrensfördelen. För att kunna göra varje kund och objekt till en referens krävs mycket mer.
– För oss handlar det om att sätta våra grundläggande värden i system – där vi strävar efter att alltid komma i tid, alltid vara trevliga och alltid städa efter oss. Det gäller i alla våra åtaganden och präglar därför allt vi gör, säger Mats Eriksson.
Att komma i tid och vara trevliga kanske inte höjer några ögonbryn, men faktum är att det gör stor skillnad i vardagen – både för företagets anställda som för kunder och samarbetspartners på byggarbetsplatsen.
– Eftersom vi ofta utför arbeten i privata bostäder så är det mycket viktigt att vi kan visa respekt för hemmet, och respektera att de som bor där faktiskt vill ha ordning och reda under hela byggtiden också. Vi får ofta höra från både kunder och våra partners att vi håller rent och snyggt efter oss, och att de gärna anlitar oss igen tack vare det.

Stort förtroende att förvalta
HEBAB åtar sig det mesta som faller inom segmentet mindre byggnationer och renoveringar med ordervärden på upp till tre miljoner kronor. Det handlar i praktiken om allt från badrumsrenovering och kakelsättning till försäkringsjobb vid vatten- och brandskador.
– Vi måste kunna möta varje kund på ett sätt som gör att vi kan ha den kunden som referens efteråt. Det är lika viktigt om det gäller en försäkringsskada där man vill ha oss ur vägen snabbt och återgå till sin vardag, som när det gäller ett efterlängtat köksbyte där vi är med och förverkligar kundens drömmar gällande design och utförande, fortsätter Mats Eriksson.
HEBAB har hittills haft ett halvt sekel på sig att förverkliga många drömmar – och samtidigt bidra till att återställa stora värden för kunder som råkat ut för brand- och vattenskador. Det är något som de många referenserna kan vittna om.
– Vi får väldigt många försäkringsuppdrag, men även många förtroendeuppdrag där vi ska göra anpassningar i bostaden för att äldre ska kunna bo kvar. Det ser vi också som en del i en hållbar utveckling där vi bidrar till att fler ska få bo där de vill.
Renoveringar, anpassningar, försäkringsskador – HEBAB har många järn i elden. Företaget har gått från ungefär 30 miljoner till över 50 miljoner i omsättning på bara ett år, och den utvecklingen bottnar i att förtroendet är stort och att fler försäkringsbolag valt att teckna fleråriga avtal med HEBAB.
– Vi har ett stort förtroende att förvalta och ser mycket positivt på framtiden, konstaterar Mats Eriksson.