Sön 14 aug / År 40 / Nr 3 2022

Welcome home – Volvo Ocean Race!

Volvo Ocean Race lyfter evenemangsstaden Göteborg till en ny nivå. Precis som när tävlingen besökt Göteborg 2002 respektive 2006, blir årets målgång för världens största havskappsegling något alldeles spektakulärt för staden. Det bjuder inte minst på ett gyllene tillfälle att marknadsföra Göteborg som upplevelsestad, samtidigt som det lyfter utvecklingsområdet Frihamnen.

Under 2002 byggdes Race Village upp i Eriksberg, i den gamla varvsmiljön. Det gav området mycket uppmärksamhet och det utvecklades till ett av stadens mest attraktiva för både boende och arbete. Samma framgångssaga präglar Lindholmen, som tog stafettpinnen efter Eriksberg 2006. Nu är det Frihamnens tur.

Frihamnens tur att glänsa
Samma utvecklingsprocess som Eriksberg och Lindholmen gått igenom kommer nu att prägla Frihamnen under många år framöver.
– Frihamnspiren kommer att utvecklas till Göteborgs nya mittpunkt och hela området blir en attraktiv plats för boende, arbete och fritid. Vår tagline på Göteborg & Co är Welcome home, och det passar väldigt bra att marknadsföra i samband med Volvo Ocean Race, speciellt med tanke på att Göteborg är Volvos hemstad, säger Ola Åstradsson, projektledare för Volvo Ocean Race, Göteborg & Co.
I samband med evenemanget räknar man med cirka 350 000 besök i Frihamnen. Göteborgs stads ambition att använda racet för att visa upp utvecklingen och visionen för Frihamnen är självklar. Man vill också sätta ljus på olika områden av stadens utveckling med sikte på jubileumsåret 2021.
– Tack vare evenemanget kan vi skapa en ännu attraktivare bild av Göteborg, fortsätter Ola. En av de absolut viktigaste bitarna från vårt håll, det vill säga från Göteborg & Co, är att vi genom Volvo Ocean Race kan förstärka stadens position som ledande evenemangsstad i norra Europa.

Något för hela Göteborg
I Race Village, ett område på cirka 100 000 kvm, byggs ett 80-tal tält med olika aktiviteter upp. Två scener kommer att stå för underhållning hela dagen, alla dagar då målgången firas från 21 juni och en vecka framåt. Ett 70-tal företag är involverade och kommer att marknadsföra sina produkter och tjänster i samband med evenemanget.
Det blir en hel del gratisaktiviteter under veckan med storbildsskärmar, läktare, tipspromenader och ett nytt grönområde som anläggs speciellt för detta tillfälle. Dessutom går ett Welcome Home expo av stapeln på tema hus, miljö och design. Det kommer även att finnas mycket aktiviteter för barn och ungdomar. Tanken är att evenemanget ska locka en bred publik där hela Göteborgs mångfald finns representerad.
Nästa Volvo Ocean Race kommer också att besöka Göteborg. Då har man kommit ännu längre i utvecklingen av Frihamnen.

Intressanta seminarier
Inför planeringen av Volvo Ocean Race har Business Region Göteborg (BRG) kommunicerat akademins och näringslivets identifiering av fem starka kluster i Västsverige. Tre av dessa fem kluster (Urban framtid, Transportlösningar samt Den maritima miljön och den maritima sektorn) har god potential att lyftas fram i samband med evenemanget.
Därför anordnar Göteborgs Stad två seminarier genom BRG på temat Hållbar stadsutveckling respektive Mobilitet och den smarta staden 23-24 juni. Dessutom anordnar Västra Götalandsregionen tillsammans med bland annat Västsvenska turistrådet en OECD-konferens samt ett seminarium kring Maritim turism 24-25 juni.
Slutligen kommer ett Miljöseminarium med koppling till havet att anordnas den 26 juni genom samverkan mellan Regeringskansliet, Volvo, WWF, Hav, Lighthouse, Stena och Sjöfartsmuseet.