Tor 26 maj / År 40 / Nr 1 2022

Framgångssagan från Kungsbacka

Hot Screen AB är en riktig framgångssaga från Kungsbacka, strax söder om Göteborg. Företaget har under snart 30 år försett marknaden med högkvalitativa värmetransferdekaler. De senaste åren har varit mycket framgångsrika och Hot Screen kan idag vara världens mest miljövänliga transfertryckeri.

Grossister och tillverkare av arbetskläder är det segment som historiskt sett har varit det största för Hot Screen. Under de senaste åren har verksamheten utvecklats mer och mer även mot andra segment, såsom klubb- och sportkläder, en nisch som växer snabbt då det bildas fler idrottsklubbar och lag inom de flesta sporter.

– I stort sett alla verksamheter vill exponeras så mycket som möjligt i dagens samhälle, och att göra det med hjälp av arbetskläder eller andra kläder som visar till exempel klubbtillhörighet och så vidare är ett enkelt och kostnadseffektivt sätt, menar Fredrik Skanselid, vd på Hot Screen.

Hot Screen ökar inte bara i Sverige utan över hela Europa. Alla som efterfrågar profilering med screentryck av högsta kvalitet är potentiella kunder.

Kostnadseffektivt och bättre för miljön

Just kostnadseffektivitet är något som Hot Screen verkligen kan argumentera för. Hand i hand med det går även att vara klimatsmart.

– Vi tillverkar dekaler som snabbt och enkelt överförs på plaggen med hjälp av värmetransferteknik. Vi hanterar alltså inga kläder hos oss, vi skickar i stället dekaler till våra kunder som i sin tur för över dem på plaggen. Våra kunder är framför allt tillverkare och återförsäljare av kläder, samt verkstadsbutiker och grossister, berättar Fredrik.

Hot Screen tillverkar allt från de minsta serierna på 25 dekaler och upp till flera tusentals. Eftersom kunderna själva för över trycket på kläderna blir lösningen väldigt klimatsmart – inga kläder skickas till och från Hot Screens tryckeri i Fjärås.

Framgångssaga från 2014

Framgångssagan började 2014 då Hot Screen köptes av familjen Skanselid samt Anders Längnäs, detta samarbetet ledde till starten av investeringsbolaget Screen Capital 2019.

– Screen Capital äger idag nio tillväxtföretag varav Hot Screen, som man deläger ihop med Röko AB, är ett av de mest snabbväxande. Vi skiljer oss mycket från traditionella investmentbolag, inte minst genom att vara en ägare med långsiktiga mål, säger Anders Längnäs, vd på Screen Capital samt styrelseordförande i Hot Screen.

När Hot Screen köptes var omsättningen blygsam på omkring 36 miljoner kronor och man hade knappt 20 anställda. Verksamheten huserade i små lokaler i Kungsbacka. De nya ägarna beslutade att snabbt investera i nya lokaler och började projektera för det i Fjärås, söder om Kungsbacka.

Först byggdes en specialanpassad fabrik på 4000 kvm, som efter ett antal år utökades med ytterligare 4000 kvm. Anläggningen är självförsörjande på värme och varmvatten. Fabriken har även ett eget avancerat reningsverk som tar hand om allt processvatten och renar det till kristallklart pH-neutralt vatten, utan att kravet finns från myndigheterna.

Hot Screen har idag ett 60-tal anställda, 8 produktionslinjer och går fortsatt i tillväxttankar.

Världens mest miljövänliga transfertryckeri

Tillväxt går för Hot Screen och Screen Capital hand i hand med att vara en hållbar och långsiktig leverantör av kvalitetsprodukter. Produkterna som Hot Screen tillverkar är miljöklassade enligt Standard 100 by OEKO-TEX , som är den högsta för den här typen av produkter.

– Vi vet att våra konkurrenter inte är lika långt framme på miljöområdet, men för oss är det en självklarhet att vara ett av världens mest miljövänliga transfertryckeri, säger Fredrik Skanselid. Det är en stor konkurrensfördel och vi vet att kunderna i allt större utsträckning efterfrågar gröna lösningar före lägsta pris. Trots det kan vi också konkurrera rent prismässigt, och när det gäller leveranssäkerhet är vi kanske det enda alternativet många gånger.