Tor 29 feb / År 42 / Nr 5 2023

Woolpower optimerar kraften hos ull

Woolpower, ullkraft, eller kraften hos ull. Det är ett passande namn för ett företag som levererar kvalitetskläder som tål väder och vind. Det är kläder som ger kraft att prestera lite mer, eftersom de håller sin bärare varm och torr i alla väder. Med andra ord kläder som är mycket passande för försvaret och dess verksamheter.

Woolpowers tillväxtresa fortsätter och företaget ser ut att behöva rekrytera ytterligare cirka 50 medarbetare under 2024 och 2025.

Woolpower har funnits i Östersund i över 50 år. Det var från början en av traktens största fabrik med över 500 anställda och huvudprodukten var nylonstrumpor. Under 70-talet kommunicerade försvaret ett behov av att utveckla kläder som höll soldaterna varma länge, och Woolpower antog utmaningen.

Till hjälp hade man forskare inom textilier, och tillsammans utvecklade de ett material som var optimalt just för försvarets behov. Det materialet baseras på kraften hos ull, och är fortfarande grunden för hela Woolpowers verksamhet idag.

– Det som efterfrågades var ett material som kan hålla dig varm under en lång tid, i kallt klimat, och fungera lika bra i rörelse. Det vill säga ett material som inte hindrar någon rörelse, som andas men som samtidigt isolerar. Det visade sig att kraften hos ull var överlägsen andra alternativ, bekräftar Ulrika Rogeman, som är operativ chef på Woolpower.

Har utvecklat tredimensionell isolering

Hela Woolpowers affärsidé bygger på att materialet binder luft. Alla friluftsförespråkare lyfter det viktiga i att klä sig lager på lager, och det är för att det binds luft mellan lagren och stillastående luft isolerar. Det är precis samma princip som Woolpower tillämpar i sitt material, som fungerar som en tredimensionell isolering mot kroppen.

– Alla parametrar i materialet är optimerade för att binda luft. Från den krusiga merinoullfibern som spinns till ett löst garn och fram till stickmetoden som är speciellt utvecklad för just vårt material. Allt för att binda luft och leda bort fukt, förklarar Ulrika Rogeman.

Att vara varm och torr när man är ute i skog och mark är en förutsättning för att man ska kunna prestera som bäst. När man fryser och kanske samtidigt är blöt så går koncentrationsförmågan ner avsevärt, efter en kort tid börjar man tänka sämre och riskerar att ta sämre beslut. Baserat på det kan man snabbt förstå varför klädernas egenskaper är så viktiga inom all försvarsrelaterad verksamhet.

Var delaktig i att leverera prestanda

Woolpower har med åren byggt upp ett starkt samarbete med försvarsindustrin, men kläderna används också av friluftsentusiaster och för yrkesgrupper som spenderar mycket tid utomhus, exempelvis blåljuspersonal och vindkrafttekniker. Under den senaste tiden har produktionen vuxit och det kan direkt kopplas till det som sker i världen. Ett krig pågår på nära håll i ett europeiskt land. Det finns ingen som kan undgå att känna av de starka förändringar som sker i samband med det.

– Att ta fram ett Woolpowerplagg är ett lagarbete där alla fyller en nödvändig funktion. Vi får effektivitet och förståelse för varandra genom att ha hela produktionsprocessen från garn till färdigt plagg såväl som produktutveckling, försäljning och lager under samma tak.

I dagsläget har Woolpower cirka 230 anställda varav ungefär 200 i produktionen. De flesta arbetar med sömnad. Tillväxtresan är inte klar än, utan även under 2024 och 2025 ser företaget att rekryteringen kommer fortgå med målet om ytterligare cirka 50 medarbetare.

Genom att berätta om den hållbara affärsmodellen, den svenska produktionen och de funktionella produkterna hoppas Woolpower kunna locka fler medarbetare till fabriken i Östersund.