Ons 25 maj / År 40 / Nr 1 2022

En 40-årsjubilerande maskinleverantör i Vellinge

I 40 år har Thomas Frick AB i Vellinge varit maskinleverantör till den träbearbetande industrin.
Företagets kunder är tillverkare av kök, badrum, kontorsmöbler, inredning, planmöbler, dörrar och golv.

Att Thomas Frick skulle starta eget företag 1972 var helt oplanerat. Han hade arbetat i nio år med snickerimaskiner och senast för ett norskt företag med Stockholm som bas. Den norske ägaren ville avveckla Thomas´ säljorganisation, men under åren som gått hade han byggt upp ett nät av duktiga säljare så han startade helt enkelt ett eget bolag – Thomas Frick AB. Basen blev Malmö, som låg geografiskt rätt mellan maskintillverkarna i Tyskland och de potentiella kunderna: snickeriindustrierna i Småland och Västergötland.
Affärsidén var klar – Thomas skulle sälja de bästa maskinerna som fanns inom bearbetning av plana detaljer.

Homag
Vid den här tiden genomgick snickeribranschen en teknoligisk revolution inom format- och kantbearbetning och tyska Homag hade tagit täten för denna utveckling. Den unika maskinen Homag KF kunde göra olika moment som tidigare krävt flera maskiner. Då Thomas hade sålt Homag-maskiner sedan 1966 var det tyska bolaget inte svåra att övertyga att de behövde honom i Sverige. Tajmningen var helt rätt – Thomas sålde flera stycken ganska omedelbart och han kände att vinden blåste bra i seglen.
Nu kliver Per Andersson in på scenen (mer känd i branschen som Kant-Per) och han visade sig bli ett trumfkort. Han var mer än en duktig säljare. Det Kant-Per inte visste om produktion och vilken maskin som var mest lämpad för kundens behov, var inte värt att veta. Försäljningen gick som tåget och det kändes naturligt för Thomas att göra Per till delägare i bolaget, vilket han är än idag.

Flyttade till Vellinge
1977 flyttades verksamheten till mer ändamålsenliga lokaler i Vellinge. Det var fortfarande 70-tal och än så länge var det ingen av konkurrenterna som tog Thomas Frick AB på större allvar. Inte skulle väl ett litet uppstickarföretag i Vellinge bli något större problem.
Sverige var mitt uppe i en internationell oljekris, men det hindrade inte ett företag från Älmhult. På den tiden betydde IKEA enormt mycket för svensk träindustri och det var som regel bra för företag som tillverkade köks- och badrumsinredningar, kontorsmöbler, planmöbler, dörrar, golv etc. I lilla Tibro fanns det en massa företag som tillverkade bokhyllor. Med facit i hand kan man säga att många av dessa företag var förutsättningen för att IKEA:s expansion skulle lyckas. Och en stor del av dessa varor tillverkades i maskiner som Thomas Frick AB installerat.

”Ta död på Fricken”
För att leva upp till IKEA:s ständiga krav på lägre och lägre styckpriser krävdes omfattande investeringar i ny teknik med målsättningen att minimera arbetskraftskostnader med svensk lön. Detta medförde att Thomas Frick AB sålde maskiner som aldrig förr. Samtidigt började företagets konkurrenter förstå att uppstickarföretaget från Vellinge utgjorde en fara. En av dem utfärdade bannbullan ”Ta död på Fricken och gör det nu”. Men det gick ju inte. Kunderna började förstå att ”Frickens” maskiner höll mycket hög kvalitet och de köpte gärna företagets produkter.
Tack var innovativa Homag hade Thomas Frick AB plötsligt blivit en av de viktigaste aktörerna på marknaden.

Komplicerade maskiner
Den lokala förankringen är och förblir ett viktigt konkurrensmedel för Thomas Frick AB. Det är dyrt att skicka tekniker härs och tvärs över landet. Företaget säljer komplicerade maskiner som kräver rätt utbildade operatörer och kvalificerad support. Det är inte ovanligt att en tillverkningslinje har maskiner från fem eller fler tillverkare. Den som handlar med Frick får koordinationen och skickliga montörer på köpet.
Sedan några år tillbaka drivs det anrika företaget Thomas Frick AB av Thomas och Kant-Pers söner, Johan Frick och Johan Andersson. Johan Frick övertog VD-posten 2001 och Johan Andersson kom in i verksamheten 2005. Båda är övertygade om att det går att lyfta företaget mot nya höjder. Framför allt vill de förädla det som företaget varit mästare på i alla år – att få såväl kunder och leverantörer som personal att känna glädje och tillit till Thomas Frick AB.