Tis 26 sep / År 41 / Nr 3 2023

Ett starkare, mer kundfokuserat Swedol

Swedols affärsmodell går ut på att erbjuda ett attraktivt och brett sortiment till professionella användare.
Företaget använder sig av flera kompletterande försäljningskanaler och fokus ligger på fyra utvalda kundsegment: Åkeri och transport, Bygg och anläggning, Industri och verkstad samt Jord och skogsbruk.

Swedol grundades 1963 och 1989 uppfördes företagets nuvarande huvudkontor med egen lagerbyggnad i Tyresö på totalt 1600 kvadratmeter. Det var även här som Swedol 1995 smygstartade sin butikssatsning i anslutning till bolagets lager. Idag har företaget 41 butiker i Sverige, från Malmö i söder till Haparanda i norr, samt sex butiker i Norge.
2007 flyttades Swedols huvudlager från Tyresö till Örebro och sedan sommaren 2012 finns företagets centrallager och logistikcenter i moderna lokaler på Västra Pilängen.
– I och med att vi har butiker i både Sverige och Norge så är Örebro en mycket bra geografisk placering för ett logistikcenter, säger Pontus Glasberg, logistikchef på Swedol.

Enkelt och proffsigt
Swedol erbjuder kvalitativa varor och tjänster på ett enkelt och proffsigt sätt anpassat utifrån den professionella användarens behov och önskemål. I utbudet finns allt från elartiklar, verktyg och personlig skyddsutrustning till fordonstillbehör och hydraulik samt produkter för lantbruk och skogsbruk.
– Vi är kundnära och lyssnar alltid på våra kunders önskemål. De flesta kunder är små och medelstora företag och vi riktar in oss på att vara i partnerskap med dem, säger Pontus Glasberg.
Under våren lanserade Swedol en ny webbsida och en kundklubb, där de trognaste kunderna kommer att få nyhetsbrev samt ta del av exklusiva erbjudanden.
– När vi har olika kampanjer går vi inte ut till alla privatkunder utan i första hand till dem som är registrerade i kundklubben. Är man till exempel registrerad inom Åkeri och transport får man specifik information och specifika erbjudanden på varor inom just detta segment.

Ett effektivt automatiserat robotlager
Swedol var det första svenska företaget som införde systemet AutoStore sommaren 2012. Systemet har fem plockstationer och 17 robotar som sköter hanteringen. Golvytan är cirka 22×23 meter. Eftersom alla lagerlådor kan lagras kompakt, utan gångar för truckar och människor emellan, kan man få plats med större lagringsvolymer jämfört med ett traditionellt, manuellt skött lager.
Swedol är ett företag som kontinuerligt arbetar med att ta sitt miljömässiga och sociala ansvar genom sitt eget hållbarhetsarbete.
– Vi genomför leveransutvärderingar och fabriksbesök och dessutom får våra leverantörer skriva på vår uppförandekod. På så sätt säkerställer vi att de följer uppsatta regler och riktlinjer, säger Pontus Glasberg.
Swedol hade en mycket stark tillväxt i slutet på 00-talet och 2010 passerade företagets omsättning en miljard kronor.
Swedol sysselsätter totalt cirka 500 medarbetare varav 50-talet på logistikcentret i Örebro.