Grönklittsgruppen AB i Dalarna är verksam inom turist- och upplevelseindustrin och driver en rad anläggningar, där familjer och grupper kan få en aktiv fritid och upplevelser i naturen året runt.
– Våra anläggningar har totalt drygt en miljon besökare varje år. Värdeord som alltid kommer högst i våra kundundersökningar är ”trygghet, omtanke och barnen i centrum”, säger Richard Palmgren, försäljnings- och marknadschef på Grönklittsgruppen.
Grönklittsgruppen AB (publ) äger och driver Orsa Grönklitt, Orsa Björnpark, Orsa Camping, Orsa Bowling, Enåbadet Rättvik, Siljansbadet Rättvik, Sagolandet Tomteland och Tänndalen.
– Gruppen startade som ett kommunalt bolag 1965 och det började med en skidlift i Grönklitt för kommunens invånare. Utvecklingen har gått stadigt framåt sedan dess och vi har gjort flera förvärv av campingplatser, temaparker och skidanläggningar under resans gång, berättar Richard Palmgren.
Grönklittsgruppen äger idag två skidanläggningar; en i Grönklitt och en i Tänndalen i Härjedalen som köptes sommaren 2010. De två temaparkerna är Tomteland i Mora och Orsa Björnpark.
Gruppen äger också tre stora campingplatser; två i Rättvik och en Orsa. En av campingarna i Rättvik har en inomhus badanläggning och campingen i Orsa kan också uppvisa en bowlingbana.
Grönklitt – en helårsanläggning
Grönklitt är den största anläggningen hos gruppen omsättningsmässigt. Det är en helårsanläggning med skidåkning på vintern och många besökare även på sommaren då den ligger i anslutning till Björnparken, som lockar många turister. Björnparken har cirka 150.000 besökare varje säsong.
Totalt hade anläggningarna 1,1 miljoner besökare förra säsongen. 85 – 90 procent är svenska gäster och en stor andel kommer från Stockholm, Mälardalen och Göteborgsområdet. De utländska gästerna kommer primärt från Norge, Danmark och Holland.
Nöjda kunder
Grönklittsgruppens anläggningar är både välbesökta och populära hos allmänheten.
– Vi gör kundundersökningar varje år och har en väldigt stor andel nöjda gäster, säger Richard Palmgren.
Grönklittsgruppen marknadsför sig bland annat via turistorganisationen Visit Sweden, i dagspress och diverse magasin samt genom återförsäljare i utlandet.
Ny restaurang på fjället
Just nu håller man på att bygga en stor restaurang på toppen av fjället i Grönklitt som ska invigas i december i år. Restaurangen kommer att ha 160 platser inomhus och lika många utomhus. Och gästerna kommer att få en fantastisk utsikt över Orsasjön.
Grönklittsgruppen har också inlett ett stort projekt i Tänndalen, där det ska byggas ett skidhotell i amerikansk stil. Hotellet, som ska erbjuda 350 bäddar, invigs i december 2012.
Totalt sysselsätter gruppen 45 fast anställda och cirka 350 säsongsanställda.
Den beräknade omsättningen för Grönklittsgruppen i år är cirka 165 miljoner kronor.
– Fram till 2014 är vår målsättning att uppnå en årsomsättning på 300 miljoner kronor och vårt investeringsmål är ytterligare 500 miljoner inklusive boendeinvesteringar. Vi vill förvärva en ny anläggning varje år och växa både genom organisk växt och förvärv, säger Richard Palmgren avslutningsvis.