Fre 26 apr / År 42 / Nr 1 2024

Händelserikt år på Potential.vbg

Varberg ska bli Västsveriges kreativa mittpunkt. Det är ett mål som kommunen satt upp och som alla företag och organisationer som verkar i Varberg kan känna igen sig i. Varberg sjuder av goda idéer, innovationer och affärsmöjligheter. I inkubatorn Potential.vbg kan de goda idéerna utvecklas till kommersiellt gångbara affärer.

Devisen Varberg som Västsveriges kreativa mittpunkt genomsyrar allt arbete och alla projekt inom Potential.vbg. Och nog finns det många goda exempel på vad man hunnit med under de tre åren som inkubatorn varit verksam. 2019 var ett ytterst händelserikt år för Potential.vbg och inkubatorföretagen.

Nytt investerarcase
Under 2019 introducerade Potential.vbg en ny satsning i form av Sommarnästet, som presenterades för första gången under festivalen Hallifornia mellan den 18 – 20 juli. Sommarnästet är ett nytt investerarcase där fem bolag från Halland får presentera sina idéer och tävla om kapital och rådgivning. Det blev en succé och konceptet kommer att integreras som ett återkommande evenemang hos Potential.vbg.
– Vinnaren av Sommarnästet 2019 var Twoact och entreprenören Jonas Svensson, ett bolag som växer starkt både i Sverige men även har intressenter internationellt och som vi från Potential.vbg gjorde en såddfinansiering i då det var nystartat, berättar inkubatorchef Linda Björk.
I oktober 2019 anordnades Varbergs draknäste tillsammans med Connect. Även här vänder man sig till halländska bolag, men då med lite större behov i form av kapital. Dessa bolag befinner sig ofta i såddrunda två eller tre, med en redan kommersialiserad idé men med behov av att ta den till en ny nivå med eventuella uppgraderingar, nya marknader och visioner exempelvis.

På temat Västsveriges kreativa mittpunkt
Vinnaren av Varbergs draknäste 2019 blev The Folklore Company. Det finns oerhört många andra spännande företag som verkligen passar in i Varbergs draknäste.
Potential.vbg instiftade ett nytt pris på Varbergsgalan 2019, Årets Potential, där Eva-Lena Carlstein vid Varbergs Vingrossist tog hem priset. Hon har gjort starka framsteg under 2019 och är en entreprenör som vi högst sannolikt kommer att få se betydligt mer av under 2020 och en lång tid framöver. Framförallt med tanke på hennes koncept W4L (Wine for Life) som går ut på att slutkunderna ska få i sig rena viner utan pesticider och andra gifter.
– Eva-Lenas företagsidé är ett tydligt exempel på hur Varberg faktiskt kan bli Västsveriges kreativa mittpunkt. Företagsidén är unik och nytänkande. Vi är stolta över att kunna visa upp ett sådant exempel för omvärlden, säger Linda Björk som avslutning.