Fre 27 maj / År 40 / Nr 1 2022

Kvalitetskläder i skinn från Malung

Jofama AB i Malung är en grossistfirma som är indelad i två affärsområden: mode samt MC- och snöscooterkläder.
Inom modekläder har Jofama specialiserat sig på skinnkläder.
– Vi satsar stenhårt på kvalitet och design. De som köper jackor från Jofama får en riktig skinnjacka, säger Jan Elfström, som ansvarar för försäljningen av modekläder.

Jofama grundades i Malung 1926 av entreprenören Niss Oskar Jonsson. Företaget fick namnet JOFA, som står för Jonssons FActories. 1958 grundades det norska dotterbolaget Jofano AS, som ändrade namn till Jofama AS 1998.
Jofama är idag en av Skandinavens största och äldsta grossister av modekläder och idag erbjuder företaget även MC- och snöscooterkläder. Här erbjuds varumärkena Jofama, Halvarssons och Lindstrands.
Jofama sysselsätter totalt cirka 40 anställda inklusive säljarna runt om i norra Europa. I Malung jobbar 25 anställda i Jofama.
Företaget ägs av Fredrik Mellgren, Jan Elfström och Peter Eriksson.

Skinnjackor för modebutiker
– Vi säljer skinnjackor för modebutiker och har cirka 500 butiker som kunder. Totalt har Jofama cirka 1.000 kunder, berättar Jan Elfström.
Jofama samarbetar mycket med kändisar, till exempel Andreas Carlsson från Idol, som kommer med en kollektion 2012. Efva Attling designade kläder åt Jofama 2008 och Lars Wallin började designa 2009 och han är fortfarande aktiv i företaget. Sveriges största bloggerska, Kenza, har designat en minikollektion åt företaget sedan våren 2009.
– Vi erbjuder en bred kollektion i massa olika färger och material. Det finns alltid konkurrens, både på gott och ont, men nu när skinn är väldigt hett så får vi fler konkurrenter, säger Jan Elfström.

Kläder för motorcyklister
Peter Eriksson, som ansvarar för MC- och scooterkläder, berättar:
– Mode och MC/snöscooter är separata områden, men logistiken sköts under ett och samma tak. Vi jobbar direkt mot MC-butiker i Sverige och Europa och har egen säljpersonal i Sverige, Norge, Finland, Holland, England och Italien. Dessutom har vi distributörer i Polen, Tjeckien och Baltikum.
I Peters affärsområde finns idag 500-600 kunder.
– Våra varumärken finns representerade på alla marknader, men vi är nog störst i Sverige, Norge och Finland. Märkena är gedigna och lokala och har funnits länge. Lindstrands startade redan 1891 och Halvarssons 1946 här i Malung, berättar Peter.
Det kommer ständigt nyheter inom MC-kollektionen – en fjärdedel av produkterna byts ut varje år.
Marknadsföringen sker genom deltagande i mässor och en katalog som ges ut på fem språk.

Ett unikt koncept
– Tittar man på situationen idag ur ett europeiskt perspektiv så är det vikande siffror på nyregistrering av motorcyklar, men vi räknar med att ha kvar våra marknadsandelar och till och med öka. Vi har ett unikt koncept som vi kan presentera, allt från logistik till modeller och passform, säger Peter Eriksson.
– Vi ska fortsätta bygga vidare och stärka vårt varumärke så att Jofama får en bredare kännedom hos folket. Dessutom ska vi sikta på att växa mer utomlands, säger Jan Elfström.