Fre 2 dec / År 40 / Nr 5 2022

Mer smakupplevelser med Eriks såser

Svenska Smakupplevelser tillverkar, marknadsför och säljer högkvalitativa såser som piffar upp i stort sett vilken maträtt som helst. Såserna är så nära hemlagade som man kan komma om man väljer färdiglagat, samtliga recept är framtagna av en av våra mest kända kockar Erik Lallerstedt och produktutvecklingen sker också under hans ledning. Under varumärket Eriks såser lanserar Svenska Smakupplevelser spännande nyheter kontinuerligt och företaget skapar tillväxt med en enkel affärsidé: alla har rätt till en gastronomisk upplevelse i det egna hemmet.

Erik Lallerstedt är Svenska Smakupplevelsers frontfigur. Hans restaurang Eriks Fisk var en av de första krogarna i Sverige som belönades med en stjärna i Guide Michelin. Utöver detta har Lallerstedt tilldeltas utmärkelser som t ex Gastronomiska Akademiens Guldmedalj och Kungens Guldmedalj i högblått band. Idag driver Erik Lallerstedt restaurangerna Gondolen, Vinbaren och Eriks Bakficka. De första stegen i karriären tog han på anrika Waldorf Astoria i New York, där han bland annat jobbade som portier. Det är med andra ord en gedigen kompetens och ett hantverkskunnande i toppklass som ligger till grund för utvecklingen av Eriks såser i Svenska Smakupplevelsers regi.

Ny anläggning med utrymme för tillväxt
Det går bra för Svenska Smakupplevelser. I dagarna har man flyttat in i helt nya lokaler med betydligt högre kapacitet och utrymme för framtida tillväxt. Den nya anläggningen har byggts upp från grunden och omfattar en mycket hög automatiseringsgrad när det gäller paketering av de färdiga såserna.
Fredrik von Essen, marknadschef och VD, framhåller att det fortfarande handlar om ett gediget hantverk där såserna tillagas för hand.
– Visst blir detta en av Nordens mest moderna livsmedelsanläggningar, men vi värnar fortfarande om det hantverk som vår verksamhet grundats på. Såserna tillagas ungefär så som på en fin restaurang, enda skillnaden är att vi paketererar dem för konsumentmarknaden och det sker med högteknologiska processer. Vi har byggt för en omsättning på 500 miljoner kronor i den nya anläggningen.
Utöver konsument så siktar Svenska Smakupplevelser på tillväxt även inom Horeca-segmentet. Fredrik von Essen tillägger:
– Vårt mål kommer aldrig att vara att bli störst vare sig på konsumentsidan eller inom Horeca, men vi ska tillhandahålla de i särklass godaste såserna. Det gör vi genom att ständigt förädla våra koncept, arbeta med företrädelsevis lokalproducerade högkvalitativa råvaror och att alltid vara lyhörda inför nya trender och smaker.

Mycket engagemang ligger bakom
Med tanke på att Svenska Smakupplevelser grundades 2008 har företaget vunnit mycket mark under kort tid.
– Vi ser helt enkelt att våra kunder uppskattar det vi levererar. Det är mycket engagemang som ligger bakom varje förpackning, säger von Essen, och syftar på passion för god mat, entusiasm för att förmedla smakupplevelser och engagemang i lokala, närproducerade och naturliga råvaror.
Helheten i företagets framgång består enligt Fredrik von Essen av flera samspelande faktorer. Hög kvalitet, kunskap och engagemang är några givna framgångsfaktorer, liksom målmedveten riktad marknadsföring. Han avslutar här med:
– Vårt mål är som jag nämnde tidigare att ha den absolut godaste såsen. Varumärket ska också förknippas med en acceptabel prissättning, därför har vi redan från början valt att hålla oss på en viss nivå, trots att vår produktutveckling många gånger skulle kunna kräva en högre nivå. Vi ser detta som vårt åtagande gentemot konsument, vi har satt en viss prisnivå och vi kommer att hålla den.