Lör 21 maj / År 40 / Nr 1 2022

Mini- och midibussar från Vetlanda

Huvudverksamheten för Svenska EA Bussar i Vetlanda är försäljning av nya mini- och midibussar med upp till 29 platser.
– Våra kunder består av små och medelstora bussbolag över hela landet, från Haparanda i norr till Helsingborg i söder, berättar Martin Adamson, VD på Svenska EA Bussar.

Svenska EA Bussar startades 1982 med agenturer i Sverige för den tyska busstillverkaren Ernst Auwärter Karosserie – und Fahrzeugbau. Agenturerna idag omfattar den slovenska tillverkaren AS Domzale, den tyska tillverkaren TS Fahrzeugteknik Gmbh och CMS Auto från Polen. Samtliga leverantörer uppfyller Svenska EA Bussars krav på kvalitet och en väl fungerande teknisk support.
Den 1 maj 2009 övertogs Svenska EA Bussar AB av KarlssonGruppen i Vetlanda, ett välkänt namn med lång erfarenhet i bussbranschen.
Vid årsskiftet 2011/2012 slogs Svenska EA Bussar ihop med verkstadsdelen i företaget – Wetlandia, som förser den svenska bussmarknaden med reservdelar och verkstadstjänster. I verkstaden utförs också en del projektjobb, där man bland annat bygger om inredningar för tåg. Ett annat projektjobb är byggande av turnébussar – man har till exempel byggt dansbandet Lasse Stefanz senaste turnébuss.
– Sedan vi slog ihop de båda delarna har vi hand om hela eftermarknaden och det är vi ensamma om i Sverige. Våra konkurrenter säljer bussar och sedan hänvisar de till någon verkstad när det händer något med bussarna. Det behöver inte vi göra eftersom vi har egen verkstad och egen verkstadspersonal, säger Martin Adamson.

Stark utveckling
Utvecklingen för Svenska EA Bussar har varit stark de senaste åren.
– Sedan vi tog över bussförsäljningen 2009 har det gått rakt uppåt. Förra året sålde vi 26 bussar och det var det bästa året i företagets historia, säger Martin Adamson.
Svenska EA Bussar har nu fått en ny agentur och börjat importera bussar med 19 platser från en tillverkare i Polen. Försäljningen av den här modellen har gått mycket bra. Fram till mitten av mars, när detta skrivs, har man redan sålt nio exemplar av den polska bussen, vilket tyder på att ytterligare ett rekordår är att vänta.

Lång erfarenhet
– Vi har en lång erfarenhet och tradition av att sälja mini- och midibussar. Vi konkurrerar inte med de stora bussbolagen som säljer turistbussar med 50 platser utan vi kompletterar dem, säger Martin Adamson och tillägger:
– Den stora fördelen med oss är att vi har hållit på med samma produkter i så många år och vi kan våra produkter.
Det första steget för Martin Adamson när han tillträdde VD-posten 2010 var att slå ihop bussförsäljningen med verkstadsdelen och detta mål uppnåddes vid årsskiftet. Nästa mål är att växa på marknaden i Norden.
– Vi har agenturen för de nordiska länderna och den närmaste planen är att bryta oss in på den danska marknaden. Dessutom letar vi efter fler produkter att sälja. De produkter vi har idag är ganska nischade och vi ser att vi kan sälja fler bussar till våra kunder om vi hade fler modeller i de mindre segmenten.