Ons 17 apr / År 42 / Nr 1 2024

Proffs på tunnplåtsprodukter för småhusindustrin

Plannja är ett av Europas ledande varumärken inom förädlade tunnplåtsprodukter för byggmarknaden.
Styrkan hos Plannja Steinwalls i Landsbro är skräddarsydda paketlösningar, där man tänkt på allt från order och produktion till satsförpackade leveranser för varje enskild husenhet.

Plannja etablerades 1967 som en egen division inom Norrbottens Järnverk i Luleå, som senare blev SSAB. 1977 bildades bolaget Plannja AB. De senaste decennierna har Plannja förvärvat en rad branschföretag i Europa och därmed etablerat sig som ett av Europas ledande varumärken inom förädlade tunnplåtsprodukter för byggmarknaden.
2007 förvärvades Plannja Steinwalls Plåt AB i Landsbro – ett familjeföretag som grundades 1948 och drivs av tredje generationen. Företaget har cirka 60 anställda och en omsättning på cirka 125 miljoner kronor.
Plannja har också en fabrik i Järnforsen som sysselsätter cirka 150 anställda.

Proffs på tunnplåtsprodukter
Plannja Steinwalls är proffs på tunnplåtsprodukter för småhusindustrin.
– Här i Landsbro producerar vi alla typer av bleck och beslag inom tunnplåt och vi gör bland annat takgenomföringar, ventilationshuvar och takluckor, berättar Bjarne Petersson, försäljningschef på Plannja Steinwalls.
Plannja har tre affärsområden: bygghandeln, plåtslagerigrossister och husfabriker. Plannaj Steinwalls, som tillhör området husfabriker, levererar produkter till småhusindustrin och andra producenter av husmoduler.

Prefabricerade lösningar
– Vi tillverkar väldigt mycket prefabricerade lösningar som gör att det blir lättmonterat. Många av våra konkurrenter jobbar mer med bygghandelsstandard i till exempel tvåmeterslängder som man får klippa ihop och montera på plats. Vi gör längdanpassade bleck och beslag och färdiga hörn och nockar som gör att det blir som ett litet IKEA-paket nästan, berättar Bjarne Petersson.
Plannja Steinwalls har 75-80 procent marknadsandelar på husfabriker i Sverige.
– Vår vision är att utveckla vårt koncept av husfabriker och vi har en egen avdelning som enbart jobbar med produktutveckling. Allt för att vi ska vara husfabrikernas val nummer ett som leverantör. Vi vill också vidga marknaden och ta oss in i Norge och övriga Norden med vårt koncept, säger Bjarne Petersson avslutningsvis.