I hjärtat av Mälardalen brygger K & C Bryggeri de unika läskedryckerina Fruit Bombs. Med snart 20 år i branschen har innovatören och ägaren Manoel lyckats bygga upp sitt mikrobryggeri med fokus på rika smakupplevelser baserat på frukt. Arvet kommer från flera generationers hantverk från Aleppo i Syrien, där Manoel tidigare byggt upp en juicefabrik med stor framgång.
Tradition möter nytänkande
FruitBombs bygger på tradition i form av arvet från Manoels barndom och tidigare verksamheter. Samtidigt är det en helt ny innovation där juice möter kolsyrad läsk på ett nytt sätt. Resultatet uppskattas av både barn och vuxna. Dessutom innehåller FruitBombs mindre socker än många andra läskedrycker, något som också ligger i tiden.
FruitBombs finns för närvarande i de fyra smakerna Granatäpple, Passionsfrukt, Kiwi samt Blue Hawaii som är en blandning av kokos och ananas. Att leka med nya smaker är något som tycks ligga innovatören varmt om hjärtat – Manoel och K & C Bryggeri var även med och utvecklade den så kallade Lusseläsken på uppdrag av Soda Nation för några år sedan.
Lanseras internationellt
Under de senaste åren har mycket kraft lagts på utvecklingen av det egna varumärket FruitBombs, men K & C Bryggeri har även kapacitet för att utveckla och brygga läsk för andra bryggerier och mindre varumärken.
Antalet försäljningsställen ökar hela tiden och FruitBombs finns förutom hos dagligvaruhandelns största kedjor även i flertalet onlinebutiker. FruitBombs har även lanserats internationellt, först via gränshandeln men nu även genom andra kanaler i närmare 60 länder.
– Det har varit en spännande resa under de senaste två åren. Ett mindre bryggeri i Köping har lyckats ta marknaden med storm, först i Sverige och nu även internationellt. Vi ser fram emot fortsatt samarbete med K & C Bryggeri, säger Christer Johansson, konsult inom marknadsföring och försäljning, samt vd på JCL Konsult som haft samarbete med K & C Bryggeri sedan starten.