Fre 19 aug / År 40 / Nr 3 2022

Nystartat kunskapsföretag med lång historia

Tjänster kring redovisning, löner, skatt och rådgivning – allt som får en verksamhet att rulla på smidigt och effektivt är vad Aspia levererar dygnet runt, årets alla dagar. Tack vare en stark digital plattform har Aspia marknadens högsta tillgänglighet, vilket på ett framgångsrikt sätt kombineras med kunskap som skapar mervärde för kunderna.

Aspia är ett relativt nystartat kunskapsföretag med en lång historia. Dagens Aspia är resultatet av en verksamhet sprungen ur PwC, som med flera framgångsrika förvärv utvecklats till en heltäckande konsultverksamhet för allt inom ekonomiservice och rådgivning.

Lokalt perspektiv

Företaget har idag ett nordiskt perspektiv och växer med marknaden både inom och utanför Sverige. Trots att Aspia med ett 70-tal kontor är en stor byrå har man ett lokalt perspektiv och en stark drivkraft för att utveckla lokala värden.

– Vi tillhör en stor organisation men vi vänder oss till både stora och små företag. Vi kan den lokala marknaden, vi vet vilka behov företagare har och strävar efter att bygga långsiktiga relationer lokalt, säger Johanna Modin, kontorschef i Eskilstuna.

Vidareutvecklar My Business

Aspia har troligtvis marknadens längsta erfarenhet av att jobba med digitala verktyg inom redovisningsbranschen. Plattformen MyBusiness var en av marknadens första i sitt slag då den lanserades av PwC 2012. MyBusiness har sedan dess vidareutvecklats för att ligga i framkant med användarvänliga funktioner som gör vardagen enklare för kunden.

Med MyBusiness är det lätt för kunden att hantera och hålla koll på sitt företags löner och ekonomi. Man kan som kund välja att sköta nästan allt själv, men man måste inte. Aspia stöttar upp där det behövs, och kan vid behov arbeta som kundens externa ekonomiavdelning.

Aspia har som mål att även framgent vara den ledande affärspartnern och ligga i framkant när det gäller digitaliseringen. Därför satsas det vidare på utvecklingen av MyBusiness, men även på att utveckla kundrelationer baserat på mer mjuka och personliga värden. Att verkligen lära känna kunderna lokalt är nyckeln till framgång, enligt Johanna Modin.

Rekryterar juniora talanger

Att bygga relationer med kunderna på lokal nivå är som precis nämnt bland det viktigaste uppdraget inom Aspia. Ett annat är att se till att medarbetarna mår bra och utvecklas.

– Vi kommer att behöva rekrytera mycket mer kompetens till kontoret i Eskilstuna. Ett sätt att bygga upp kontoret långsiktigt är att rekrytera juniora talanger som får möjligheten att växa och utvecklas hos oss. Det ger oss också möjligheten att forma kompetensen som vi behöver, säger Anna Zetterström, regionchef Mälardalen.

Aspia har två stora intag av nyutexaminerade studenter per år. Nytt för i år är att man även kommer att rekrytera ett antal gymnasieekonomer som får prova på arbetslivet innan de läser vidare. Det ger en ännu större kompetenspool för Aspia, och bidrar samtidigt till att stärka kompetensen bland unga. Det är ett viktigt samhällsengagemang som Aspia kommer vidareutveckla framöver.