Med KUST ville ägarkoncernen Skoogs, ett familjeföretag med rötter i Piteå, skapa ett landmärke för staden och regionen. Det var från början inte självklart att hotellet skulle heta KUST, det namnet kom in i bilden senare.
– KUST är ett namn som känns helt rätt för oss, då det både beskriver platsen och den känsla som vi vill förmedla. Det är ett namn som känns modernt och som även fungerar internationellt då det är enkelt men fortfarande ett svenskt namn med mening bakom. Framför allt är det ett namn som förmedlar det unika koncept vi står för, förklarar hotellchef Carina Wiklund, som syftar på KUSTresan men även den särpräglade personlighet och atmosfär som utvecklats på hotellet sedan det öppnade 2016.
Berättelse på 14 kapitel
KUSTresan är i korthet en berättelse på 14 kapitel, ett för varje våning på hotellet, och beskriver Piteälvens resa från fjäll till kust. Det innebär att alla våningsplan är olika, i samma stil men med en unik känsla som förmedlar en del av resan och platsen den relaterar till. Resan löper som en röd tråd genom hela hotellet och präglar allt från enkla ljuslyktor till hela matkoncept.
– En del berättelser är tydliga och andra mer subtila, men med det gemensamma syftet att ge våra gäster en helt unik upplevelse varje gång de besöker oss, fortsätter Carina Wiklund. Det finns till exempel inte en enda ljuslykta som inte har valts med omsorg för att passa just vårt koncept och budskap.
Detaljerna skapar helheten
Carina förklarar vidare att det är just detaljerna som är viktiga och som gör KUST Hotell & Spa till en unik anläggning. Detaljerna skapar en helhet som ingen annan kan kopiera. Det ger ett annorlunda och mycket spännande sätt att arbeta på, att vidareutveckla och förfina hotellets profil på.
– Man kommer långt med att vara ett designhotell med bra läge, men för att komma ännu längre arbetar vi ständigt med att lyfta fram detaljer och förädla det vi har. För att verkligen vara unik krävs mycket mer än att bara säga att man strävar efter att vara det. För oss innebär det att vi ser till detaljer som förgyller tillvaron för varje gäst. Vi strävar efter att vara personliga utan att vara privata och det är en stor utmaning i sig.
Var med och utveckla ett besöksmål för framtiden
Att personalen får ta del av ständiga utvecklingsmöjligheter ser Carina också som en självklarhet. Det är även något som ligger ägarkoncernen Skoogs varmt om hjärtat.
– Det vi gör här är egentligen att leva en av ägarfamiljens medlemmars dröm om att bygga upp ett hotell med en helt unik profil i Piteå, säger Carina.
Skoogs drivs idag av andra generationen men med samma drivkraft och lokala engagemang som grundaren Tage Skoog visade redan på 1960-talet. Det skapar i sin tur en attraktiv arbetsplats på KUST där man har möjlighet att lära sig något nytt varje dag.
– Vår bransch präglas mycket av fördomar som att det bara finns säsongsbetonade jobb till exempel. Det stämmer att många får sitt första jobb inom hotell- och restaurangvärlden, men det finns så mycket mer inom en bransch som är så stor. Hos oss på KUST Hotell & Spa finns fina möjligheter för den som är intresserad av att vara med och vidareutveckla ett spännande besöksmål för framtiden, konstaterar Carina Wiklund, som i skrivande stund är i färd med att planera vårens evenemang på KUST.