Tor 29 feb / År 42 / Nr 5 2023

STIGAs tillväxtstrategi bygger på innovation och effektivitet

Bordtennis är en av världens största sporter men det talas inte så mycket om den i Sverige, trots att ett av världens främsta företag inom branschen faktiskt är svenskt. STIGA Sports är en av världens mest välkända och välrenommerade tillverkare av bordtennisracketar. Men vi känner STIGA tack vare snowracern, en älskad produkt som finns i många svenska hem.

Vice-världsmästaren Truls Möregårdh dräper in en forehand med det sensationella racket STIGA Cybershape under VM i Houston 2021.

Effektiva processer gör STIGA till en ledande tillverkare av olika sportprodukter och företaget tycks ha en viss förkärlek för racketsporter. Det är helt enkelt inom racketsporter som man har mest kompetens, och därför också kan utveckla riktigt bra produkter som står sig i tuff konkurrens. STIGA är globalt sett ett varumärke som förknippas med kvalitet och hållbarhet.

STIGA är ett premiummärke

STIGA Sports har en slimmad organisation med 84 medarbetare globalt, varav 56 verkar i Sverige och då främst i Eskilstuna. När man tänker på att företaget är världens främsta tillverkare av bordtennisstommar, det vill säga stommen som blir racket, kan den relativt lilla organisationen förvåna. Är de inte fler?

– Vi anammar högeffektiv tillverkning, och eftersträvar hela tiden smarta innovationer som gör både oss och produktanvändaren, som kan både är elitspelare och amatörer, lite mer framgångsrika. STIGA Sports fokus på innovation har bland annat resulterat i STIGA Cybershape, en sexkantig bordtennisstomme som blivit en succé världen över tack vare sin större träffyta och unika egenskaper att kombinera fart och kontroll. Vi har inom STIGA en skarp tillväxtstrategi, bland annat med planer på börsintroduktion inom en femårsperiod, säger Andreas Zandrén, vd på STIGA Sports.

STIGA är ett premiummärke inom samtliga produktkategorier, det vill säga allt från bordtennisracketar till snowracers. Ishockeyklubbor och andra tillbehör, utrustning för tennis, pickleball och padel är också exempel på vad STIGA tillverkar. Allt präglas av en hög utvecklingsnivå med innovation som ledord. STIGA Sports har även 2023 gjort ett återtåg inom professionella tennisrackets. Mats Wilander spelade med STIGA som junior.

Behöver digital kompetens

STIGA samarbetar med det kinesiska landslaget i bordtennis. Det har man gjort i över 35 år, och har för avsikt att fortsätta i minst lika många år till. Kina är världens största marknad för bordtennis, men den främsta procentuella tillväxten kommer troligtvis att ske i andra asiatiska länder som liksom Kina har stort intresse för bordtennis.

I den nuvarande tillväxtstrategin ingår utöver svensk börsintroduktion och ständig innovation även en strategi för kompetensförsörjning. Då speciellt för verksamheten i Eskilstuna, som står för innovation och utveckling samt tillverkning av bordtennisracketar.

– Just nu arbetar vi mycket med den digitala omställningen, som för oss handlar om mycket mer än att vara duktiga på att sälja över nätet. Vi ska kunna använda de nya digitala innovationerna för att stärka våra processer, och vi behöver bygga upp en kompetens kring det nu. Det är främst digital kompetens som vi kommer att rikta in oss på i rekryteringsarbetet framöver, avslöjar Andreas Zandrén.

Att satsa på digital kompetens handlar också mycket om att satsa på innovation och lösningar som ger ökad effektivitet i tillverkningen. Det är STIGAs framtidsstrategi.