Ons 1 dec / År 39 / Nr 4 2021

Envishet, framsynthet och förmågan att skapa goda relationer

Familjeföretaget Trixie Sverige AB drivs idag av majoritetsägaren Maria Lundberg som tillhör andra generationen. Som en del av den globala koncernen Trixie får det svenska företaget med huvudkontor i Norrfjärden stor uppmärksamhet. Nytänkande och driftighet har alltid varit kännetecknande för verksamheten.

Linda Larsson, Hunden Blixtra, Torbjörn Andersson, Helene Lowall Verksamhetschef/Vice VD, Hunden Lillebror Nelsson, Simon Svensson, Fredrik Normark, Hunden Sally

Det som idag är Trixies svenska verksamhet har en mycket spännande historia bakom sig. Det började med Maria Lundbergs föräldrar som ägde en lanthandel i en mindre by utanför Piteå. Utifrån ett behov av att få tag på större förpackningar hundfoder, till en början för eget bruk, vände sig butiksägarna till en större leverantör men nekades först att bli kund.
Som en innovativ och driftig entreprenör antog Marias pappa utmaningen och valde då att erbjuda sig att köpa lika mycket foder som alla andra kunder i hela Norrland, och fick då mycket riktigt bli kund. Det blev en hel del fodersäckar som varje månad levererades till den lilla lanthandelns lager på omkring 300 kvadratmeter.
Platsbrist blev snabbt en ny utmaning som pappan löste genom att själv köra ut foder till kunder över hela norra Norrland. Det är just denna handlingskraftighet och driftighet som är speciellt påtaglig för det som är dagens Trixie Sverige AB.

Del av globalt varumärke

Trixie är en av Europas största återförsäljare av hundfoder och djurtillbehör med märken som Doggy, Hills och Happy Dog i spetsen. Den svenska verksamheten som Maria Lundbergs föräldrar etablerade fyller 40 år i år, samtidigt som Piteå som stad fyller 400 år. Det blir med andra ord dubbelt firande för Norrlands mest innovativa entreprenörer.
– Vårt familjeföretag är byggt helt och hållet på envishet, framsynthet och förmågan att skapa goda relationer. De relationer som etablerades redan 1981 är fortfarande de vi har idag, vi säljer foder från samma tillverkare som då och utvecklar dessutom samarbetet med nya produkter hela tiden, säger Maria.
Långa relationer präglar även kompetensförsörjningen på Trixie i Norrfjärden. Här finns anställda som varit med på resan under de senaste 25 – 30 åren, som utvecklats tillsammans med familjeföretaget och som nu fortsätter att utvecklas tillsammans med samma familjeföretag under Trixies varumärke.

Kraft för utveckling

Trixie är en tysk koncern med samarbeten över hela världen. Trots att företaget är globalt med närvaro i över 80 länder har Trixie en filosofi som liknar ett familjeföretag. År 2016 köpte Trixie en minoritetsdel i Maria Lundbergs företag, men alla beslut fattas fortfarande lokalt.
– Delägarskapet ger kraft och energi till att vidareutveckla företaget som vi vill. Vi är fortfarande ett familjeföretag här i norra Sverige, men med stöd från en global aktör. Vi ska fortsätta utveckla vår verksamhet här, med Piteå som utgångspunkt, och vi ska fortsätta vara en betydande arbetsgivare i vår region, säger Maria.
– Vi har stor tillit från de tyska delägarna, som även ger en ekonomisk stabilitet som möjliggör framtida investeringar. Vi har tillväxtplaner och tror på en ljus framtid, tillägger hon.