Sön 5 dec / År 39 / Nr 4 2021

Gnutti Carlo är här för att stanna

Gnutti Carlo är ett globalt företag med stark närvaro i Europa tack vare huvudkontoret i Italien. I Sverige finns Gnutti Carlo representerade med divisionen Powertrain, som bedriver utveckling och tillverkning av komponenter och system för kraftöverföring, det vill säga drivlinor. I Kungsör finns Gnutti Carlos tillverkning av vipparmar.

Gnutti Carlo har över 5000 anställda världen över och fortsätter att växa trots kriser, klimathot och pandemier.

Gick starkare ur finanskrisen

Fabriken i Kungsör köptes av Gnuttifamiljen 2007 och det visade sig mycket lyckosamt speciellt när finanskrisen kom året efter. Gnutti Carlo har investerat väldigt mycket i att utveckla verksamheten i Kungsör, och visade redan 2007 att man tror på orten och på att behålla svensk tillverkning.
– Vi är nog en av Gnutti Carlos mest moderna och välinvesterade fabriker. Tack vare våra ägares investeringar gick Kungsörsfabriken starkare ur finanskrisen än vad vi någonsin varit innan. Vi är lyhörda för förändring, vi har förmågan att ställa om och vi kan matcha vår produktion efter marknadens krav, säger Marie Fröjdendahl, platschef på Gnutti Carlo i Kungsör.

Här för att stanna

Nästa stora globala utmaning kom med spridningen av covid-19. Än en gång visar Gnutti Carlo att man värnar om det lokala och än en gång investeras det i Kungsör. Gnutti Carlo är här för att stanna.
– Under början av pandemin blev man snabbt varse om hur viktigt det är att ha produktionen så nära marknaden som möjligt, eftersom det inom industrin generellt blev problem med leveranser som i sin tur gjorde att produktionen stannade upp. Vi kunde trygga fortsatta leveranser mot våra kunder och därför har vi klarat oss förhållandevis bra under den senaste krisen också, upplyser Marie Fröjdendahl.

OEM-tillverkare för Volvo

I Kungsör tillverkas vipparmar, en specialkomponent som står för mekanisk kraftöverföring mellan stötstång och ventil, eller kamaxel och ventil. Vipparmar är helt avgörande för en effektiv framdrift och då speciellt för tunga fordon. Alla lastbilar som är utrustade med en Volvomotor har vipparmar som tillverkats i Kungsör.
– Det kan finnas upp till 24 olika vipparmar i en enda motor. Antalet beror på hur stor motorn är, eller hur kraftfull den behöver vara. Vi är specialister på just vipparmar och det finns ingen annan leverantör som har en lika hög leveranssäkerhet som vi har. Det är också därför vi är OEM-tillverkare för Volvo, förklarar Marie Fröjdendahl.
Hela 85 procent av omsättningen i Kungsör bygger på affärer med Volvo. Resterande 15 procent står Scania för. Gnutti Carlos verksamhet i Kungsör är med andra ord helt renodlad mot specialkomponenter, och inom området vipparmar är man marknadsledande trots tuff konkurrens.

Arboga Vatten
GMV
Ambra