Mån 6 dec / År 39 / Nr 4 2021

TRIXIE Sverige AB riktar sig till alla som älskar sina hemdjur “Det började med tre hundar i Piteå”

Maria Lundberg kan se tillbaka på en resa som började med tre hundar och en överfylld källarlokal med hundfoder. I dag har företaget som fått namnet TRIXIE Sverige AB, (fyller 40 år i år), nära 9000 artiklar i sin stora lagerlokal i Norrfjärden.

Vd och ägaren Maria Lundberg med hunden Mira.

- Det har varit fantastiskt, säger företagets vd och ägare Maria Lundberg som tog över familjeföretaget 2010 och som var ensam ägare fram till och med 2016. Då såldes en del av företaget till, TRIXIE GmbH. TRIXIE är Europas ledande varumärke inom husdjurstillbehör och sedan många år vår samarbetspartner, säger, Maria som fortfarande äger största delen av företaget.

- Det är klart att det blivit en del sömnlösa nätter när jag tog över familjeföretaget. Jag ville verkligen satsa på det här och köpte också ut min syster i samma veva, säger Maria som idag kan berätta att hennes syster jobbar kvar i företaget och givetvis är en stor tillgång liksom alla hennes medarbetare.

Från början

För att backa bandet så var det till att börja med en så kallad bisyssla för familjen Westerlund. Det var 1981 Ingegerd och Stig-Arne Westerlund grundade familjeföretaget som då hette Pet-Food Fodertjänst i Piteå AB. Som namnet antydde började de sin verksamhet med försäljning av hund- och kattmat. Företaget startades i en källarlokal under byns lanthandel med kontoret hemma på övervåningen i Norrbottensgården.

– Vi hade tre hundar och upptäckte att det bara fanns tio-kilos påsar med hundmat att köpa. Så min pappa kontaktade Doggy och sade "om jag köper lika mycket foder som alla kunder från Sundsvall och uppåt köper tillsammans, kan ni leverera då?

Resultatet lät inte vänta på sig. Det blev hundmat i massor då verksamheten växte, så mycket att bolaget Pet-Food Fodertjänst i Piteå AB bildades.

Nya artiklar till husdjuren

Företaget expanderade och det blev fler och fler artiklar som gjorde att man också fick anställa mer personal.

- Vi märkte att det var en ökad efterfrågan på fler artiklar och 1987 började vi därför sälja tillbehör för både hund och katt, säger Maria som vill betona att personalen och hennes kunder har hjälpt företaget oerhört mycket.

- Tack vare trogna och målmedvetna kunder utvecklas TRIXIE ständigt. Det heter ju att människans bästa vän är hunden.  Corona-pandemin har gjort att fler har fått möjligheten att införskaffat sig hundar, katter och smådjur i allt större utsträckning.

Namnbyte

Noterbart var att 2017 bytte man namn från Pet-Food Fodertjänst i Piteå AB till TRIXIE Sverige AB. Detta i samband med att Trixie GMBH som är ett tyskt bolag, gick in som delägare.  Det tyska bolaget säljer djurrelaterade produkter i 80 länder. Produkterna köps in från bland annat Doggy i Vårgårda,  Interquell i Tyskland för att bara nämna några. Trixie har också två egna varumärken, Petnation och 2pets som köps in från Kina.

100 pallar varje dag

Sortimentet är stort där 35 procent av  försäljning är foder och tugg till hundar till katter, fåglar och smådjur. De resterande procenten är tillbehör.

- Vi har ett stort lager på 9000 kvadratmeter med närmare 9000 artiklar, berättar Maria. Och vi har hela tiden ökat i omsättning.

– Vi får in 100 pallar med varor varje dag vilket betyder att vi måste leverera i snabb takt. Det som går härifrån idag måste vara hos kunden dagen efter, säger Maria. Trixie har återförsäljare i hela Sverige. Men även i Norge, Danmark och Finland är TRIXIE efterfrågat. Totalt kan man räkna in (1500) återförsäljare.

- Vem hade trott detta när vi en gång började med hundmat, säger Maria med ett leende. Det har varit en tuff resa men som sagt, med vår underbara personal har vi klarat det och framtiden ser ljus ut. År 2019 omsatte TRIXIE 157 miljoner och ökningen fortsätter.

- Vi siktar hela tiden framåt och de senaste åren har vi dubblerat antalet anställda och det kommer att bli fler, säger Maria. Och i år räknar man med att företaget skall omsätta runt  210 miljoner.