Sön 5 dec / År 39 / Nr 4 2021

The Steam Hotel är en stark reseanledning för Västerås

The Steam Hotel i Västerås är mer än ett hotell. Anläggningen är en egen destination som ligger vägg i vägg med Sveriges första actionbad Kokpunkten. Att med ett hotell skapa reseanledningar är nog unikt för grundarna av The Steam Hotel och tillika ägarna i form av ESS Group.

Det är ingen överdrift att säga att ESS Group skriver historia med The Steam Hotel, som erbjuder en hotellupplevelse i världsklass. I det gamla ångkraftverket vid Mälarens strand sprudlar nu återigen kraft och energi, precis det syfte som den 100-åriga fastigheten en gång byggdes för. Dagens kraft är dock av en annan karaktär när gäster från hela världen samlas för att utbyta kreativa idéer.

Lockar fler till Västerås

Att skapa unika upplevelser är det centrala för ESS Group. Ambitionen märks tydligt i The Steam Hotel, som är en produkt av gruppens nytänkande kring vad en riktig hotellupplevelse är och bör förmedla. Det handlar om mycket mer än en säng och kudde. Den starka innovationsandan som präglar ESS Group har också varit avgörande för att klara sig under pandemin.

– Det är ingen hemlighet att hotellbranschen drabbats hårt under det senaste året. Vi har lyckats ta oss vidare genom att se över hela verksamheten och styra om till mer fokus på privatresenärer, säger Philip Björck, Marketing Content Manager på The Steam Hotel.

Anläggningen kan inte liknas vid något annat på den svenska marknaden. Det är ett destinationshotell, en pool club-anläggning och ett exklusivt konferenshotell – allt på samma gång. Det ger stora konkurrensfördelar i en växande stad som Västerås och regionen Mälardalen.

The Steam Hotel lockar besökare som annars kanske inte skulle ha rest till Västerås. Reseanledningen finns alltså i huset. En stor fördel är att hotellet dessutom ligger vägg i vägg med Kokpunkten, Sveriges första och hittills enda actionbad. Anläggningarna är fristående men naturligtvis finns det samarbete för att stärka bådas varumärken.

Satsar både på privat- och affärsgäster

The Steam Hotel öppnade i augusti 2017 och man har under en kort period på fyra två år redan hunnit bygga ut anläggningen då efterfrågan blev mycket större än förväntat. Under 2019 investerades ungefär 100 miljoner i anläggningen, som erbjuder både pool club och konferensmöjligheter, evenemang och fantastiska matupplevelser i de två restaurangerna.

Under 2020 och 2021 har mycket kraft lagts på att lägga om fokus och bygga upplevelser för privatgäster. Konferensmarknaden har nu börjat vakna igen och The Steam Hotel har redan fått bokningar för 2022. Under det närmaste året kommer fokus att bli en kombination av upplevelsebaserat resande och affärsmöten, tror Philip Björck.

Västerås växer som besöksmål och det genererar fler gästnätter. Utbudet har förstärkts avsevärt med The Steam Hotels 264 rum, rymliga konferenslokaler för upp till 450 deltagare, 800 kvm stor pool club samt två restauranger i en spektakulär miljö.