Lör 27 nov / År 39 / Nr 4 2021

Bright jobbar smartare och närmare kunden

Bright redovisning och revision har etablerats helt baserat på kundnytta och engagemang för kundens affärer. Som fullservicebyrå med alla tänkbara tjänster inom revision och redovisning möter Bright kunder inom alla branscher och i alla storlekar.

Nya idéer uppmuntras, säger Oskar Hettinger.

Grundarna bakom Bright har lång erfarenhet av branschen från större företag. Den kultur som ofta finns på storbolagen inom revision och redovisning har sporrat en etablering av ett företag som bygger på nya värderingar och ett mer kundorienterat förhållningssätt än vad som brukar vara normen.

– Redan vid uppstarten av Bright kände vi att vi ville fokusera mer på kundnytta och anpassa verksamheten efter vad kunden verkligen behöver. För oss handlar det om att kunden är viktigast och vi lever helt på nöjda kunder, säger Åsa Lundström, som är en av grundarna samt kontorsansvarig med huvudansvar för redovisningen.

Flexibla och lyhörda

På Bright handlar kundnytta även om att vara välkommen som man är med sina unika förutsättningar.

– Alla kunder är välkomna hos oss. Kunden behöver inte tvingas in i en digitalisering, och behöver inte välja färdiga paket med tjänster som inte riktigt passar verksamheten. Vi är mer flexibla och vi anpassar oss helt efter vad kunden behöver, fortsätter Åsa Lundström.

På Bright finns med andra ord utrymme för alla att vara precis som de är, både medarbetare och kunder.

– Jag upplever att det på Bright finns en kultur och ett arbetssätt som eliminerar onödigt brus som kan finnas i större organisationer. På Bright ser vi till att leverera precis det vi lovar, och vi gör det helt på kundens villkor. Det var främst det som fick mig att söka mig hit, säger Oskar Hettinger, auktoriserad revisor och relativt nytillträdd på Bright.

Uppmuntrar nya idéer

Alla arbetsgivare säger säkert att medarbetarna spelar en nyckelroll, men få kan verkligen stå för det. Bright tål att granskas under lupp. På Bright får varje medarbetare uppskattning för sin insats och det finns även en uttalad strategi att minimera övertidsarbete.

Det har gått bra för Bright sedan företaget etablerades och framgångarna är sannolikt kopplade till fokus på kundnytta i kombination med nöjda medarbetare som är personligt engagerade i företagets utveckling.

– Medarbetare inom revision och redovisning är ofta resultatinriktade och kommer med förbättringsförslag hela tiden. I större organisationer kan det ofta vara så att man som medarbetare sitter med en bra idé till förbättring men det saknas forum och utrymme för att få utveckla den. Här vill vi uppmuntra nya idéer och ta vara på dem för allas bästa, säger Oskar Hettinger.

Varje medarbetare är VIP

Bright har sitt nyrenoverade kontor i centrala Skellefteå. Här har man satsat på kontor istället för öppna kontorslandskap som blir allt vanligare. Det för att verkligen understryka att varje medarbetare är en VIP.

– För oss är det självklart att fortsätta vara den bästa arbetsgivaren inom branschen nu när vi växer och blir fler. Vi ska fortsatt vara kundfokuserade och vi kommer att fortsätta jobba på vårt sätt där vi är personliga, flexibla och lyhörda, säger Åsa Lundström.