Tor 26 maj / År 40 / Nr 1 2022

Arbeta i en spännande och högteknologisk miljö

Jysk satsar mer än någonsin på hög kvalitet och leveranssäkerhet. Det påbörjade arbetet med employer branding fortsätter i Nässjö med syftet att locka rätt medarbetare som vill vara med och utveckla en hållbar logistik för ett modernt möbel- och inredningsföretag.

I Nässjö finns Jysks distributionscenter för hela Sverige och Finland.

Under de senaste tio åren har Jysk gjort en fantastisk resa. I butikerna finns idag ett mycket brett sortiment av kvalitetsprodukter i stilren skandinavisk design. Många av produkterna kommer från varumärken som även finns representerade i olika designerbutiker. Det är kvalitet och form som måste upplevas.

Utvecklas med personalen

I Nässjö finns distributionscenter för hela Sverige och Finland. Platschefen Annika Löfgren, som även är logistikdirektör, betonar att det är ett högteknologiskt lager med många smarta och helautomatiserade lösningar som tillsammans skapar en bättre arbetsmiljö för personalen.

– Personalen är vår mest värdefulla resurs. Vi arbetar ständigt med att utveckla vårt lager och vår arbetsmiljö för att ha en så attraktiv arbetsplats som möjligt. Det är viktigt både för att behålla befintlig och locka ny personal, säger Annika.

På distributionscentret arbetar cirka 300 personer och här finns nästan bara fast anställd personal. Jysk har gått ifrån modellen med inhyrd personal och bygger i stället en långsiktigt hållbar organisation med egna förmågor.

– Att ge personalen möjligheter att utvecklas i sina roller, samt även karriärväxla internt, är viktigast för framtiden. Vi erbjuder internutbildningar inom många områden och uppmuntrar ständig utveckling där våra medarbetare får vara med och driva vår inriktning och tillväxt, bekräftar Annika Löfgren.

Fortsätter ta marknadsandelar

Jysk har sadlat om och därmed ökat sin försäljning avsevärt. Jysk fortsätter att ta marknadsandelar i både Sverige och Finland vilket sätter ytterligare press på lagerverksamheten i Nässjö.

– Vi måste fortsätta stärka vårt varumärke som arbetsgivare och kommer att arbeta mycket med employer branding under 2022. Dessutom måste vi rekrytera ur ett större perspektiv och se till hela regionen. Med bra kommunikationer är det enkelt att jobba här men bo någon annanstans, menar Annika Löfgren.

Jysk har fördubblat personalstyrkan i Nässjö under de senaste fyra åren. Under 2022 kommer minst ett 30-tal personer att anställas, om allt går enligt plan. Att arbeta på distributionscentret omfattar så mycket mer än att enbart plocka och skicka saker. Just nu behövs tekniska chefer och HR-personal som vill arbeta i en spännande och högteknologisk miljö.