Tor 26 maj / År 40 / Nr 1 2022

Komplett servicepartner för borriggar

För drygt 20 år sedan bestämde sig serviceteknikern Peter Alzén för att leva helt på den egenstartade verksamheten och gå sin egen väg inom branschen. Han hamnade i Aneby i samband med uppköpet av ett affärsområde inom ett befintligt företag, ett område som Peter själv kunde styra upp och forma som han ville.

Från början var det mycket reparationer och service av skogs- och lantbruksmaskiner. Bland kunderna som kom med på köpet fanns även en brunnsborrare. På den vägen kom Peter Alzén in på specialfordon och började så smått intressera sig för borrning i mark för bergvärme, vatten och grundstabilisering.  

Efter ett par resor mellan olika uppdrag bestämde sig Peter år 2009 för att enbart fokusera på borriggar för energi- och entreprenadborrning. Idag är Alzéns maskinservice en av Sveriges främsta aktörer på området.

Sätter hög standard

Med åren har Alzéns blivit en stark servicepartner för de största märkena inom branschen. I stort sett alla maskiner från italienska Comacchio och norska Nemek (Qmatec-maskiner) kan servas och repareras i verkstaden i Aneby. För Qmatec har Alzéns avtal på hela service- och reservdelsverksamheten i Sverige.

Verksamheten fortsätter att expandera och Peter är ständigt på jakt efter duktiga servicetekniker som vill arbeta med den senaste tekniken när det gäller borriggar, och som vill vara en del av ett företag som sätter en hög standard för resten av branschen när det gäller förstklassig service.

Alzéns maskinservice erbjuder alla typer av maskinservicetjänster, reparationer och underhållsinsatser för borriggar.

– Att anlita oss ska vara ett enkelt val. Därför vill vi kunna erbjuda så mycket som möjligt under samma tak. Vi vet att kunderna uppskattar en leverantör som kan sköta allt, det är naturligtvis betydligt enklare och mer kostnadseffektivt med en samarbetspartner i stället för flera, säger Peter.

Har aldrig behövt jaga kunder

Peter Alzén har aldrig behövt jaga kunder. De har upptäckt honom och hans verksamhet ändå. Samtidigt varnar han för att låta företaget bli ett självspelande piano, det gäller att alltid vara närvarande och lyhörd inför marknadens förändringar och krav. Teknikutvecklingen går snabbt även inom segmentet borriggar.

– Det gäller att aldrig luta sig tillbaka och bara vara nöjd. Vi ska vara förstahandsvalet för våra kunder och för att vara det måste vi ständigt utveckla vår verksamhet och naturligtvis fortsätta göra bra jobb. Det finns inga genvägar till framgång, det har jag lärt mig under drygt 20 år som egenföretagare, avslutar Peter med.