Lör 2 mar / År 42 / Nr 5 2023

Företagsnätverk utvecklas vid Årjängstravet

Årjängstravet är ett av Årjängs kommuns starkaste varumärken och visionen för verksamheten är ”Sveriges vackraste bana”. Nu satsar Årjängstravet och Nordmarkens travsällskap på företagsnätverk för att stärka relationen med näringslivet.

Johanna Karlin, travbanechef på Årjängstravet, vill stärka banden till näringslivet.

Årjängstravet är en viktig del av regionens näringsliv. Hästintresse och travsport står naturligtvis i centrum, men Årjängstravet ska också vara en mötesplats och arena för upplevelser som passar alla.

– Vi vill gärna utveckla verksamheten så att den blir mer i linje med vad näringslivet efterfrågar i vår region. Vid större banor har man redan etablerat företagsnätverk med festliga aktiviteter enbart för medlemmar, och det vill vi även kunna erbjuda här, säger Johanna Karlin, travbanechef på Årjängstravet.

Förstärker erbjudandet

Under 2022 kommer ett första företagsnätverk att etableras tillsammans med sponsorer och partners. Tanken är att det på sikt ska leda till tematräffar, evenemang och samverkansaktiviteter. Samarbete har också inletts med handelskammaren för att utveckla konceptet ytterligare.

– Travet kommer fortfarande att vara det centrala i vår verksamhet men vi vill kunna erbjuda mervärden kopplat till det. Att kunna erbjuda skräddarsydda event kopplat till företagsnätverket är ett sätt för oss att förstärka vårt erbjudande både för befintliga samt mot potentiella sponsorer och partners, menar Johanna Karlin.

Årjängstravet i korthet

Under året anordnas flera stora travevent vid Årjängstravet. Det största är Stortravet som lockar eliten av kuskar och hästar. Travbanan är öppen året om och det är alltid liv och rörelse under tävlingsdagarna. Ett besök på travet ger en upplevelse som varar länge.

Nordmarkens travsällskap satsar även på nya talanger. Det finns också en travskola ansluten till Årjängstravet. Tack vare travskolan får fler möjligheten att prova på en spännande aktivitet där hästen står i centrum.

Företagskontakter är en överlevnadsstrategi för Årjängstravet. I dagsläget finns flera olika sponsorpaket att välja mellan och det finns planer på att utveckla fler typer av sponsorskap och samverkansplattformar.