Fre 1 mar / År 42 / Nr 5 2023

Nästa tillväxtresa inom short sea och global spedition

Thor Shipping & Transport, TST, har påbörjat nästa stora tillväxtresa sedan det första namnbytet 2010. Nu byter verksamheten namn igen och blir Thor Svecon Group, TSG, efter ett lyckosamt förvärv i Gävle som både breddar och förstärker erbjudandet.

Via egna hubbar sköter TSG en omfattande short sea-verksamhet baserad på det egna rederiet Sun Line och på uppdrag av sina kunder.

TSG har egna kontor, terminaler och lager i Oskarshamn, Södertälje, Gävle, Västerås och Hull i England. Via dessa hubbar sköter TSG en omfattande short sea-verksamhet baserad på det egna rederiet Sun Line och på uppdrag av sina kunder.

TSG har även en växande global forwarding-tjänst, som omfattar global spedition över sjön, efter förvärvet av Svecon Freight i Gävle under 2020. Nu är den Gävlebaserade verksamheten fullt integrerad och därav namnbytet.

Short sea: 500 000 ton gods per år

Sun Lines tre fartyg går mellan Sverige, Belgien, Holland och England. Alla tre fartyg lastar en kombination av break-bulk och containers och sammantaget fraktasvomkring 500 000 ton gods per år. Målet är att frakta lika mycket fram och tillbaka för att skapa effektivitet och hållbarhet i processerna.

– Allt vi kör inom Sun Line fraktas dörr till dörr. Det betyder att vi ansvarar för hela kedjan och samordnar alla leverantörer som är en del av den. I Hull har vi också externa kunder, det vill säga andra containerrederier, som vi samordnar frakten för, förklarar Eric Hjalmarsson, vd på TSG.

Trots Brexit har man lyckats behålla fraktvolymer på en lika hög nivå som tidigare, och siktet är inställt på expansion. De varor som Sun Line fraktar från Sverige är mycket material för tillverkningsindustrin som behövs på andra sidan sjön, oberoende av Brexit.

Global spedition växer

Från Gävle och med samordning av vissa tjänster i Västerås drivs den expansiva global forwarding-verksamheten. Potentiella kunder är stora industrier världen över som behöver global spedition med hög servicegrad.

– Vi ser en stark tillväxtpotential inom global spedition, som idag är det mindre av våra två affärsområden men som sannolikt kommer att växa mycket under kommande år om man ser till marknadens behov. Vi har rustat upp verksamheten och samordnar nu global spedition från både Gävle och Västerås, berättar Eric Hjalmarsson.

Med hjärtat i Västerås

Västerås har alltid varit hjärtat i TSGs verksamhet. Det var här företaget etablerades 1994 och det är här många avgörande framtidsinvesteringar kommer att ske.

Mälarhamnar är mitt uppe i ett utvecklingsarbete som kommer att gagna alla aktörer som verkar i någon av företagets hamnar. I Västerås är muddringsarbetet redan färdigställt, farleden är djupare och nya kajlägen ska byggas ut inom kort. Detta är satsningar som TSG kan dra nytta av när man utvecklar den egna verksamheten inom short sea och global spedition.

TSG har idag ett 80-tal anställda och omsätter cirka 600 miljoner kronor.