Fre 19 aug / År 40 / Nr 3 2022

Calix har alltid jobbat med problemlösning

Systerföretagen Calix och Preciform är två centrala aktörer i Eskilstunas industrikluster. I regionen finns en mycket väletablerad tradition av att utveckla och tillverka detaljer och komponentsystem för fordonsindustrin. Preciform står för komponenttillverkning i plast och plåt, och Calix för utveckling av hela klimat- och laddningssystem med specialfunktioner.

Även om Calix och Preciform verkar i samma fastighet så har företagen helt olika inriktningar och affärsområden. Båda är inriktade på fordonsindustrin, men med helt olika kundgrupper. Det finns dock ett tydligt stråk av samverkan mellan bolagen, samt med andra underleverantörer till fordonsindustrin i Eskilstuna. Det är ett sekellångt arv som Eskilstunaföretagen fortfarande förvaltar.

Problemlösning främsta fokus

Calix är en av marknadens mest erfarna tillverkare av egenutvecklade system för förvärmning av motorer och fordonskupéer. I takt med marknadens utveckling har Calix på senare år även börjat nischa verksamheten mot laddlösningar för batterier. Detta är framtiden, menar många, men än så länge finns det fortfarande ett stort behov av att förvärma diesel- och bensinmotorer.

Lösningar för att förvärma motorer efterfrågades redan på 1950-talet då svenska försvaret hade utmaningar med att starta sina dieselfordon i extremkyla. Calix var snabbt med på banan och utvecklade de första lösningarna på området. Idag är Calix ett välkänt varumärke världen över med Sverige, Finland och Nordamerika som största marknader.

– Vår teknologi är pålitlig och anpassad för alla typer av fordon; personbilar, bussar, lastbilar, jordbruksfordon och entreprenadmaskiner. Vi har under en lång tid arbetat med utveckling av teknik som löser kundernas problem med förbränningsmotorer. Problemlösning kommer även framledes att vara vårt främsta fokus när vi utvecklar ny teknik inom elektrifiering, förklarar Henrik Gadd, vd på Calix och systerföretaget Preciform.

Kan elektrifierade drivlinor också förvärmas?

Calix har ett eget laboratorium i Eskilstuna där man redan nu undersöker olika lösningar för att kunna förvärma elfordon och därmed förlänga batteriernas räckvidd. Batterier presterar bäst i temperaturer omkring rumstemperatur. På Calix största geografiska marknader är dessa temperaturer ovanliga större delen av året.

Alla tycks vilja ha elbilar nu. Tekniken finns och i stort sett alla stora bilmärken har redan minst en elbil lanserad. Den stora utmaningen ligger i att räckvidden minskar dramatiskt vid kyla, vilket försvårar övergången till eldrift i en stor del av världen. Det är ett av de främsta problemen som man på Calix jobbar för att lösa inom en snar framtid.

– Svaret på om elektrifierade drivlinor kan förvärmas är ja. Vi har redan testat teknik för att förvärma batterier, men vi behöver vidareutveckla den och säkerställa funktion över tid. Det är nog det vi kommer att lägga mest tid på under kommande år, säger Henrik Gadd.