Fre 3 feb / År 41 / Nr 5 2022

Aqualon utvecklar och förbättrar högtryckskomponenter för vattenskärningsindustrin

Aqualon Waterjet Technology Sweden AB är ett ungt företag men kompetensen bakom bolaget har byggts upp och vidareutvecklats under flera decennier. Grundarna av Aqualon har över 25 års erfarenhet inom branschen, från konstruktion såväl som av operativ användning av vattenskärningsmaskiner.

Aqualon leverar reservdelar och komponenter för all form av vattenskärning

Aqualon är en underleverantör som utvecklar och tillverkar reservdelar och pumpar till vattenskärningsindustrin. Dessa högtryckskomponenter är avancerade med högt ställda krav på säkerhet och hållbarhet.

– Vi är primärt en underleverantör till fordonsindustrin. Nästan all interiör i en personbil omfattar vattenskuret material, som framställs med så kallad 3D-skärning. Inom Aqualon arbetar vi även med lösningar för 2D-skärning, så kallad abrasive cutting (slipande skärning) av stål. Vi är således en komplett leverantör av reservdelar och komponenter för all form av vattenskärning, förklarar Andreas Nilsson, vd. 

Andreas och Daniel Nilsson etablerade Aqualon 2019 baserat på erfarenheter av en tidigare verksamhet, där Andreas var ansvarig för konstruktion och utveckling.

– Jag arbetar i stort sett med samma saker idag, men i egenskap av vd har jag även flera andra ansvarsområden vid sidan av konstruktionsuppdraget. Jag brinner fortfarande för utveckling och det genomsyrar allt vi gör inom Aqualon, säger Andreas.

Störst på export – men ökar även i Sverige

Aqualon utvecklar i första hand kostnadseffektiva och högkvalitativa alternativ till OEM-delar. Det innebär att man ofta förfinar en produkt, förstärker dess egenskaper eller adderar helt nya, tillverkar produkten och säljer under Aqualons eget varumärke. Utöver det har företaget en helt egenutvecklad produkt i form av en högtryckspump.

I Sverige samarbetar Aqualon med Tebeco som är en del av Beijer tech-koncernen, som har ensamrätt när det gäller försäljning av Aqualons produkter på den svenska marknaden. Tack vare samarbetet ser man en ökning av försäljningen i Sverige, som idag omfattar ungefär 10 procent av den totala försäljningen.

– Vi är mycket starka på export och har många växande marknader utanför Sverige, men vi vill även stärka vår närvaro på den svenska marknaden. Det bästa och snabbaste sättet som vi ser att vi kan göra det på är genom samverkan med Tebeco, säger Andreas Nilsson.

Tillväxtresan fortsätter

Trots att Aqualon etablerades precis innan pandemin slog ut så har företaget haft en stabil utveckling från start. Under första året, 2019 – 2020, ökade omsättningen med cirka 800 procent.

Tillväxtresan fortsätter och Aqualon satsar på nya marknader som USA och Brasilien, till exempel. Den främsta tillväxten kommer även fortsättningsvis att ske utanför Sverige och Europa.

Nästa steg blir att utveckla och lansera fler produkter för fler tillverkare, det vill säga erbjuda fler alternativ till befintliga OEMs som finns på marknaden.