Fre 3 feb / År 41 / Nr 5 2022

Börjessons Bil vill skapa tillväxt i det nya normala

Inom ett par år kan Börjessons Bil fira 70 år av god service, nära relationer och nöjda kunder. Börjessons Bil etablerades med sin första anläggning i Alingsås, och har därefter utökats med fler anläggningar och fler bilmärken. Hjärtat i verksamheten är och förblir förstklassig service för bästa mobilitet.

Börjessons Bil startade i Alingsås och finns idag även i Ängelholm, Klippan, Helsingborg, Karlshamn, Ronneby och Karlskrona. För lastbilar finns anläggningar även i Kristianstad och Hässleholm.

Idag talar man inte bara om ett smidigt bilägande. Många väljer att istället ha sin bil inom ett fördelaktigt leasingavtal som därefter kan lösas in till ägarskap eller förnyas med en ny bil. Ambitionen för Börjessons Bil är emellertid densamma: att förenkla och möjliggöra för bästa mobilitet för kunderna. Då är det också viktigt att verka så nära kunderna som möjligt.

Tror på mindre tillväxtorter

Börjessons Bil har utvecklats sedan starten för snart 70 år sedan. Idag är verksamheten uppdelad i två grenar; en för personbilar av olika fabrikat och en för Scania lastbilar.

Alingsås var den första anläggningen, men idag finns Börjessons Bil även med samma representation och höga servicegrad i Ängelholm, Klippan, Helsingborg, Karlshamn, Ronneby och Karlskrona. För lastbilar gäller även Kristianstad och Hässleholm.

– Vår strategi är att satsa på lite mindre tillväxtorter, där vi känner att vi kan göra störst skillnad och etablera våra varumärken som förstahandsval på just den marknaden, säger Mattias Börjesson, vd Börjessons Bil. Han fortsätter:

– Till strategin hör även att förvärva verksamheter när tillfälle ges, som nu senast i Blekinge då vi fick möjligheten att köpa upp ett annat familjeföretag liknande vårt, och därmed etablera oss utmed hela sydöstra kusten. Det har varit ett viktigt steg för oss i att bredda vår verksamhet geografiskt.

Tillväxt i det nya normala

Inom Börjessons Bil finns i dagsläget varumärkena Audi, Skoda, Volkswagen, Volkswagen transportbilar, Seat och Cupra. Mattias Börjesson anser att det är en bra representation över kvalitetsmärken som man på Börjessons Bil vill förknippas med och kan stå för.

– För oss är varje bilaffär viktig. Vi skapar relationer och ser till att vårda dem över tid. Genom att hålla en riktigt hög kvalitet på våra kringtjänster som finansiering, service och skadeverkstad så kan vi bygga långa relationer baserade på att kunderna är nöjda och väljer att även göra nästa bilaffär med oss. Det är nog viktigare nu än någonsin med tanke på marknadsläget, säger Mattias.

En viktig del i verksamheten är också däck. Denna verksamhet bedrivs under namnet Däckcentrum med nio anläggningar. Däckcentrum är också med i Däckteam-kedjan. I koncernen finns också ett bolag som heter Börjessons ATV och som har ett brett sortiment av ATV(4-hjulinga motorcyklar), båtar, vattenskotrar samt en skog och trädgårdsavdelning.

Börjessons Bil såg ett par starka år trots pandemin. Nu råder andra utmaningar med höga bränslepriser, materialbrist och osäkerhet gällande komponentleveranser bland annat. Vissa modeller har långa leveranstider, vilket i sin tur kan påverka kundernas beslut om att investera i nya bilar.

– Det är klart att vi som alla andra bilhandlare oroar oss för framtiden, men samtidigt är detta det nya normala som alla måste förhålla sig till, fortsätter Mattias. Det vi kommer att göra nu och framöver är att arbeta ännu mer med att höja servicegraden på alla våra anläggningar. Vi ska helt enkelt vara det tryggaste och bästa alternativet för våra kunders mobilitet, oavsett om det gäller bilköp, leasing eller andra mobilitetslösningar. Vi ska fortsätta skapa tillväxt i det nya normala, som då även innefattar en högre andel elbilsförsäljning.

Börjessons Bil har en nybilsförsäljning av elbilar på cirka 50 procent, mot rikssnittet som är cirka 30 procent i Sverige.