Vad många framgångsrika företag har gemensamt är att de har byggts upp av eldsjälar med stark personlig koppling till varan eller tjänsten som verksamheten bygger på. Det finns oerhört många exempel på det i svensk företagshistoria, och så lyder framgångssagan även för Fixa Assistans.
– Det känns väldigt fint att få ett erkännande i form av Årets Företagare, och speciellt med tanke på att vår bransch generellt fått mycket negativa skriverier under åren, säger Yvonne, som också känner en stark stolthet över att ha byggt upp ett företag där personal som brukare trivs och utvecklas tillsammans.
Utmärkelsen kan med rätta ses som ett trendbyte för en bransch som på många håll är i behov av förbättring. Således kan Fixa Assistans ses som en inspiratör och Yvonne som innovatör med potential att motivera en hel bransch.
Om drivkraften bakom företaget
Det är ytterst sällan som en brukare byter assistansbolag när de väl kommit till Fixa Assistans. Samma sak gäller medarbetarna. Det är något som talar för sig själv, och som belyser de framgångar som kantar Fixa Assistans.
Det började med att Yvonne Forssell fick en son som behövde personlig assistans, och efter att ha provat många olika assistansbolag beslutade hon sig för att starta den verksamhet som hon och sonen verkligen behövde. I grunden ligger också en hel del vilja att göra skillnad för människor, att skapa bättre livskvalitet för fler. Det engagemanget har Yvonne alltid haft.
– Många frågar mig om drivkraften bakom företaget och hur jag bär mig åt för att fortsätta hålla samma höga nivå dag efter dag, år efter år. Den största drivkraften för mig är känslan av att få hjälpa andra som hamnat i samma situation som jag själv när min son föddes. En av våra viktigaste roller är att stötta i ansökningar och omprövningar. När vi får igenom en ansökan och kan underlätta vardagen för fler – det är drivkraft nog, berättar Yvonne.
”Det vi gör, gör vi med hjärtat”
Det som började i liten skala med enbart två brukare, varav sonen var en, har med åren utvecklats till att idag omfatta ett 30-tal brukare och cirka 120 anställda. Det finns alltid ett intresse av att utöka personalstyrkan – om rätt person hör av sig så ser Yvonne till att erbjuda en attraktiv tjänst.
Målet är att fortsätta växa med Fixa Assistans, men inte för att företaget i sig ska bli större med fler kunder och fler anställda – utan snarare för att kunna hjälpa fler familjer och brukare. Det kommer alltid att vara ledstjärnan för Yvonne och alla som jobbar på företaget.
– Det vi gör, gör vi med hjärtat. Vi ska fortsätta vara en starkt sammanhållen ”Fixafamilj” som lever upp till ledorden Omtanke, Själ, Hjärta, Familj, Personkemi och Kompetens. Vi bygger relationer och tar hand om varandra. Det är just det som gör oss unika bland Sveriges assistansbolag – vi ska fortsätta fokusera på vår region och på att vara bäst på det vi gör just här, avslutar Yvonne Forssell med.